Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Isbjörn på skål [ID: Ditmar-Urbach AG,Teplitz-Schönau, Böhmen, Tjeckoslovakien]

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Isbjörn på skål [ID: Ditmar-Urbach AG,Teplitz-Schönau, Böhmen, Tjeckoslovakien]

Köpte denna för 60:- på en loppis. Förvånad såg jag igår en lika dan på en annan loppis/antikaffär för 650:- . Känner någon till stämplen och formgivare. Vore intressant då 2 olika hade en prisskillnad på ca 600:-
    Bifogade filer
    Last edited by Kaptenen; 2011-03-09, 13:07.
    Mitt arbete är så hemligt att jag inte själv vet vad jag gör

Tjeckisk! Vi har också en sån och har fått svar tidigare om den men hittar inte uppgifterna nu.....
    Last edited by Kaptenen; 2011-03-09, 13:04. Anledning: Tagit bort trasig länk

Comment

Tusen tack. Det var intressant att "priserna ligger från 250:- och uppåt". Då gjorde jag iallafall ett fynd. Gillar den skarpt och blev förvånad att den klassas som askfat. Jag tycker att björnens kropp är formad som handtag på en skål

Nåväl, jag skall inte göra mig av med den så det var inte därför jag ifrågasatte priset.
      Mitt arbete är så hemligt att jag inte själv vet vad jag gör

Comment

jag har 2 stycken men dom är ej identiska men nästan.
        1 med signatur och en med sama som frågar
        men det är roligt att det finns mer än jag som sparar på allt och annat
        dom är superfina tror dom kan vara värd en del.
        Jag VET att denna jag lägger på bild är köpt på torget i östersund 1962
        för den köpte min mormar till mej då var jag 1 år och det blev massa dumma komentarer om den julklappen har jag hört . okej jag har använt den men nu står den i hyllan.
        Bifogade filer

Comment

När jag ser din simpan så kommer det upp dansk porslin typ bing gröndahl..har för mig att jag sett en liknande, hittar dock inget nu..
          Tosig i Vaser - [MP Antik & Design]

Comment

Ja men jag vet att det finns sådana björnar gjorda i Portugal också. Det är ju samma stil på dom kan nästan tro att dom sålt formen dit . Ja jag tycker också om dom och du gjorde ju ett fynd för den billigaste på auktionerna häromkring gick för 270 . Dom dycker ju upp ganska ofta faktiskt . Kan skilja ganska mycket i färgerna tycker att den du hade var fin i färsättningen

Comment

jo det stämmer nog detta är den finaste av dom(simpan) jag har
              men den andra är det litte tråkigare färg i och jag tror nästan att dom är gjutna i samma form men när man tittar under och vänster frambensmusklar så är dom ganska olika.
              utbyggnaden av den främre muskel finns ej på den andra jag har.
              jag har kollat med olika sidor förut och fått tips om dom jag ska ta bilder på den andra med så får ni se men det tar tid den finns i hamborg (jämpland) i sommarstugan.
              denna på bild finns i gbg.

Comment

Här ser du två av mina .Ser ju direkt att det är klassilnad på dekoren . Tyvär hade jag inte den tredje björnen hemma så jag kunde visa den . Om man kollar så skiljer det lite grann på formen men inte mycket .
                Bifogade filer

Comment

Ursprungligen postat av Cobe Visa inlägg
                  Här ser du två av mina .Ser ju direkt att det är klassilnad på dekoren . Tyvär hade jag inte den tredje björnen hemma så jag kunde visa den . Om man kollar så skiljer det lite grann på formen men inte mycket .
                  Hej
                  Har också samlat på mig en sådan. Är det olika stämplar på dessa två?
                  ________________________________________________________________________
                  "Även om man alltid kunde ha gjort något annat än det man gör,
                  så innebär detta inte att det andra automatiskt skulle vara bättre, eller?
                  Då måste man ju nedvärdera nuet."

Comment

Tror att det måste finnas nån billighetsvariant av dom som såldes på åttiotalet..min svärmor förärade alla sina fyra barn en sådan och köpte en till sig själv...de fanns hos rätt många i vår bekantskapskrets på den tiden..tror hon köpte dom utomlands..

Comment

Länken på AntikPrat är försvunnen sen länge, men i minnet sitter att den här isbjörnskålen gjordes första gången av Arnold Wiigs Fabrikker (AWF) i Halden, Norge kanske i slutet på 1940-talet.
                      Sedan har vi de tjeckiska, varav den ena är Ditmar Urbach, som den upp och nervända stämpeln i första inlägget ovan visar. Den andra hade jag för mig hade två korslagda, röda vimplar på glasyren, men den hittar jag inte just nu, och kan motsvara Pirkenhammer (korslagda släggor).
                      Att nytillverkningar i Portugal gjorts, kan hända, men möjligheten finns ju också att engelssons svärmor samlade på sig billiga auktionsfynd och gav bort dem när isbjörnarna blev tillräckligt många?
                      Jag har annars sett dåligt gjorda och anonyma efterapningar, som skiftar i storlek och glasyrkvalitet.

Comment

Neehedu.. inte den tantan inte..hon handlade aldrig nåt begagnat..så det var nog nåt nytillverkat

Comment

Åååkej Du, då har hon gett bort sydländska isbjörnar.
                          Det skulle vara bra om Du kunde låna en av dem för att fota nallen och ev. märke.

Comment

Sydländska isbjörnar den var bra,,jag kan ju försöka..skulle vara om kära svärmor har kvar sitt ex..de andra har jag just ingen kontakt med..men jag gör väl ett försök..

Comment

Jo jag har sett en dansk variant innan den blev kastad i väggen, var det inte "kunglig dansk"? mycket elegantare i formen var den, synd på en sån "rar ärta", men ett askfat var det helt klart.

Comment

Working...
                              X