Warning: Trying to access array offset on value of type null in phar://.../vb/vb.phar/bbcode/url.php on line 2 Små ting till vad? - precis en sån (PES) - antik- & samlarforum

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Små ting till vad?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Små ting till vad?

Nu har jag rotat fram lite mer saker som jag undrar över. De små vaserna eller vad det nu är och fatet har jag lyckats komma fram till att är från Tyskland genom stämplarna men vad användes de till, de är ju så små. Sen är det en annan liten "urna", stämplad IMPORT som jag är lite nyfiken på, vet någon nåt om den
    Tacksam för allt jag får veta om dessa små ting
    Bifogade filer

Vaser och askfat. Storleken spelar ingen roll, för de var nog ändå bara tänkta som prydnad. De tyska vaserna är nog klöpta helvita och sen har någon målat på blommorna alldeles själv. Det har varit en populär hobby under hela 1900-talet...

Den kinesiska vasen är jag lite brydd över, för om den verkligen vore kinesisk så borde det vara kinesiska tecken under. "Import" brukar oftare vara japan, men man kan ha gjort den i japan i kinesisk stil. Och den är alldeles säkert producerad för export från ursprunglandet, annars hade de inte stämplat med import redan vid tillverkningen.

Har inte du några andra prylar hemma som inte används till det de var tänkta för? Vaser utan blommor, ljusstakar som inte är tända, tallrikar på väggen? Det är långt ifrån allt som har en funktion. Särskilt i o m konsumtionssamhällets intåg.

Comment

Figurerna på askfatet är tecknade av Raymond Peynet.
      Läs mer om honom via länkarna längst ner på den här sidan:

Comment

Working...
      X