Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Gammal Såssnipa i Keramik dekor Venetian

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Gammal Såssnipa i Keramik dekor Venetian

Hej

Är det någon som vet vad det är för fabrikat och ålder på denna sås snipa

// Sigvard
    Bifogade filer
    Last edited by Kaptenen; 2011-03-21, 09:24. Anledning: Ändrat rubrik för bättre sökbarhet

Nu har jag laggt till en bättre bild på stämpeln

// Sigvard

Comment

Får man gissa???
      Jag ser ju inte vad det står på den tryckta stämpeln. Undra om det finns någon som helst djupstämpling?

Tycker inte att jag känner igen modellen som något från de svenska fabrikerna i alla fall....
      Skulle ju kunna vara tillverkad i många länder men jag gissar iaf på engelsk och att den är från ca 1840-1880....om det nu inte är en nyare återupptagen modell Gissar som sagt.....och hoppas att någon har det rätta svaret.

Comment

Hej

Den har stått i någon form av sandugn eller vad det heter ? Jag tror inte att modellen är Svensk den har klara drag av rokoko lägg märke tillhandtaget typ en orm.

// Sigvard

Comment

Jag tror inte det hjälper mig men kanske någon annan ifall du lägger in större bilder på såssnipan, du kan lägga in upp till 800 pixlar i bredd.

Det finns de som kan det här bättre än mig men den här typen av dekor kom nog inte före 1820 i alla fall.
          Last edited by Liljerik; 2007-10-13, 13:48. Anledning: stavningsfel

Comment

Alltså, jag trodde att jag hade gjort ett inlägg i den här tråden, men det måste ha försvunnit... Jag tror att den är Engelsk och från ca 1860-1880 ungefär. Jag kan fortfarande inte läsa vad som står i botten.. Senetu...? Jag hade också hoppats på att det fanns bokstäver som pekade på en särskild tillverkare, för isåfall hade man kunnat leta mer på den här sidan:

Som du förstår fanns det alldeles för många för att man ska börja leta i andra änden, dvs utgå från motivet för att hitta rätt... De har mer än 1500 tillverkare i sina register...

Comment

Jag tror att i min ägo finns tekoppar med denna stämpel (osäkert) i så fall Engelskt, ska se om jag kan hitta dom i röran, men inte i kväll
              --eller hur det nu va.

Comment

Venetian heter dekoren.

Comment

Working...
                X