Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Okänd signatur [ID: Elfriede Balzar-Kopp, Höhr-Grenzhausen, Tyskland]

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Okänd signatur [ID: Elfriede Balzar-Kopp, Höhr-Grenzhausen, Tyskland]

Den här keramikvasen köpte jag för 8-10 år sedan och har fortfarande inte lyckats lista ut var den kommer ifrån. Glasyren är för bra för att den ska komma från någon keramikkurs på 70-talet, någon som kan hjälpa mej att tyda signaturen?
    Bifogade filer
    Last edited by Kaptenen; 2011-07-18, 11:05.
    I’m a real mean bitch!

Då provar vi med denna en gång till.
    I’m a real mean bitch!

Comment

Ursprungligen postat av Maria Visa inlägg
      Den här keramikvasen köpte jag för 8-10 år sedan och har fortfarande inte lyckats lista ut var den kommer ifrån. Glasyren är för bra för att den ska komma från någon keramikkurs på 70-talet, någon som kan hjälpa mej att tyda signaturen?
      Har inga förslag, men instämmer i ditt omdöme om vasen.
      p-son

Comment

Hej!
        Detta är bara en spekulation, men jag kommer att tänka på Bengt Wall i Trosa när jag ser din brunglaserade vas med blå dekoration. Är godset vitaktigt? Vad beträffar signaturen ser det för mig ut som ett B och att halva W har fallit bort? Inverterade färgerna på din signering och kapade W på signaturen på min bild. Dottern Agneta Wall drev verkstaden i Trosa efter faderns död 1966. Vet inte om det går att få tag på henne för ytterligare information?
        Här är en länk med olika alster:
        Bifogade filer

Comment

Jag la ett bokmärke i förrgår, för att kolla lite bättre.

Min teori är att den är polsk och tilllverkad i Bunzlau/Bolesławiec, eftersom den har den typiska påfågelsögonmönstret.

Den mycket ljusa gräddfärgade leran stämmer bra med detta alternativ.

Comment

Ursprungligen postat av simco Visa inlägg
            Hej!
            Detta är bara en spekulation, men jag kommer att tänka på Bengt Wall i Trosa när jag ser din brunglaserade vas med blå dekoration. Är godset vitaktigt? Vad beträffar signaturen ser det för mig ut som ett B och att halva W har fallit bort? Inverterade färgerna på din signering och kapade W på signaturen på min bild. Dottern Agneta Wall drev verkstaden i Trosa efter faderns död 1966. Vet inte om det går att få tag på henne för ytterligare information?
            Här är en länk med olika alster:
            http://www.fastighetsjouren.com/bwt/index.html
            simco, jag sprang förbi en skål av Bengt Wall för någon vecka sen, jag får väl se om den finns kvar och köpa den så jag kan jämföra.
            I’m a real mean bitch!

Comment

Den här statyetten är signerad av B Wall Trosa. Inte så likt sign. i början på tråden?
              Söffe
              Bifogade filer

Comment

Stort grattis Maria!

Det är inte Bengt Wall i Trosa, utan vi ska upp bland studiokeramikens ikoner i Tyskland och keramikern är Elfriede Balzar-Kopp, som räknas som en förnyare av keramiken i Westerwald.

Mer om henne kommer efter lite översättningsarbete!

Comment

Du är helt otrolig, jättetack jag ska leta upp vasen, har den nerpackad i en låda för tillfället.
                  I’m a real mean bitch!

Comment

Elfriede Balzar-Kopp (1904 Bendorf am Rhein – 1983 Höhr-Grenzhausen)

Det saltglaserade stengodset från Westerwald, som vi känner främst som blådekorerade grå krukor och krus som ofta står på hyllorna tillsammans med saltglaserat från Höganäs och från andra skånska tillverkare har medeltida traditioner.

Under 1700-1800-talen urvattnas konstnärligheten och hantverket i denna nu halvindustriella folkonst och det saltglaserade stengodset degraderas till att användas i kök och till förvaring av livsmedel när flintgods, porslin och glas på bred front slår igenom.

Click image for larger version

Name:	Westerwald.JPG
Views:	1
Size:	28,5 KB
ID:	517607
                    Traditionell kruka av den typ som inte är vidare svåra att hitta i Sverige.

Ett uppsving i viss mening fick det saltglaserade, när det under 1800-talets slut blev modernt att inreda matsalar i nyrenässansstil och då tillverkades praktobjekt; pastischer från stengodsets glansdagar, som inredningsobjekt.

Strax efter sekelskiftet gjorde jugendstilen sitt intåg i Westerwald. De större tillverkarna anlitade formgivare och bland de mer kända återfinns bland andra PeterBehrens, Richard Riemerschmid och Paul Wynand.

Click image for larger version

Name:	Merkelbach res.jpg
Views:	1
Size:	37,5 KB
ID:	517608
                    Form 2292 av Karl Gelhard för Firma Reinhold Merkelbach i Grenzhausen ca 1910

Jugendstilens former och dekorationer passade inte för drejskivan utan de var de större tillverkarna som kunde anpassa sig till den nya stilen och skaffa sig ritningar och formar och framgångsrikt exportera sina varor till stora delar av världen. Jugendstilens popularitet avklingar efter ett tiotal år och det såg ut som om det sista kapitlet i det saltglaserade stengodsets hantverkshistoria höll på att skrivas när Elfriede och några andra keramiker på ett kontnärligt sätt förnyar materialet. Elfriede studerade vid Konsthantverksskolan i Stuttgart och därefter vid den Statliga fackskolan för keramik i Höhr-Grenzhausen, där hon lär sig hemligheterna bakom stengodset. I anslutning till studierna arbetade hon på den Statliga Majolikamanufakturen i Karlsruhe, där professor Max Laeuger var konstnärlig ledare.

Från slutet av 1800-talet hade en rörelse som motsatte sig den preussiska militarismen, det borgerliga samhällets ideal samt industrialismen vuxit sig stark i Tyskland. Ungdomsrörelsen som fick namnet Wandervögel dvs flyttfåglarna förespråkade ett liv mer i samklang med naturen och med större frihet än vad det rådande samhällsklimatet kunde erbjuda. Före Bauhaus grundades 1919 hade flygblad delats ut på de tyska konstskolorna och -akademierna, där det propagerades för en återgång till hantverket och att det inte var någon skillnad på en konstnär och hantverkare.

Med dessa tankar kände Elfriede att majolikamanufakturen inte var rätt plats för henne utan 1927 startar hon eget och 1936 blir hon krukmakarmästare och redan ett år senare belönas hon med diplom vid världsutställningen i Paris 1937 och året efter guldmedalj vid den stora konsthantverksutställningen i Berlin. Kriget stoppar inte Elfriede som under svåra förhållanden driver sin verkstad mer eller mindre ensam. Efter kriget fortsätter hon med att skörda framgång; hon var representerad på samtliga trienaler i Milano, på världsutställningen i Bryssel 1958 erhöll hon diplom och samma år ett hedersomnämnande i Syracuse i USA. De följande åren var också mycket lyckosamma och många idag verksamma keramiker började sin bana i Elfriedes verkstad bland annat hennes son Heiner Balzar som framgångsrikt gjort keramik för bland andra Steuler.

I sina föremål visade Elfriede att de traditionellt ganska tunga och klumpiga Westerwaldformerna kan utvecklas till något elegant och slankt samt ge prov på överraskande effekter, när hon utvecklade tekniken och saltglasyren i samarbete med Wim Mühlendyck. De byggde sina ugnar själv och experimenterade med temperaturer, bränntider, lufttillförsel och reduktion. Deras bruksföremål med utvecklad rits- (Redtechnik) och med verktyg inpressade mönster (Knibistechnik) blev mycket populära. Elfriede Balzar-Kopp blev också känd för sina figuriner. Hon uppfattade sig aldrig som skulptör som gjorde unika skulpturer utan hennes drivkraft låg främst i att de skulle kunna mångfaldigas och glädja många.

Saltglaserad figurin (27 cm hög) gjord ca 1929 (von Zezschwitz 2003)
                    http://www.von-zezschwitz.de/detail....nguage=deutsch

Enligt uppgift var hon aktiv i sin verkstad till 1973.

Källförteckning:
                    Kunstgewerbemuseum der Stadt Köln (1965), Steinzeug Elfriede Balzar-Kopp, Hugo Griemert (samlingsutställning 26 maj-20 juni med flera keramiker bl a Heiner Balzar)

Last edited by Kaptenen; 2011-07-18, 19:07.

Comment

Jag vet att frågan kan verka långsökt, men den vaga möjligheten måste ändå prövas.

Kan de här signerade föremålen vara av Elfriede Balzer, innan hon blev med Kopp?

Comment

Hon gifte sig med Herr Balzar och lär ha signerat ELFRIEDE KOPP före äktenskapet och mig veterligen har hon i den egna studion endast arbetat med det saltglaserade.

Men de uppvisade föremålen är ju från 1920-tidigt 30-tal, så långsökt tycker jag inte att det är.

Men har du inte en saltlgaserad vas med ristad dekor i brunt och kobolt som fortfarande är oidentifierad?

Comment

Ok, då har vi uteslutit den möjligheten.

Den här, menar Du?

Har lite svårt att få det till Elfriede, när det mer liknar i stil med Charles i skrift.

Comment

Nej, men det är samma typ av keramik, saltglaserat, blåmåleri och ritsteknik.

Comment

Working...
                            X