Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Stämpel biskvi [ID: Schäfer & Vater i Rudolstadt, Thüringen 1890- 1962]

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Stämpel biskvi [ID: Schäfer & Vater i Rudolstadt, Thüringen 1890- 1962]

Hej är det någon som vet något om denna gubbe?
    MVH Peppar

Känner någon igen denna stämpel?
    Bifogade filer
    Last edited by Kaptenen; 2011-02-27, 23:09. Anledning: Sammanfogat två trådar

Schäfer & Vater 1896-1962 . Tysk firma som gjorde en stor mängd figurala saker som gräddkannor, flaskor mm.
    Last edited by Kaptenen; 2011-02-27, 23:06.

Comment

PES fulaste kanna, Ursprung? [ID: Schäfer & Vater, Rudolstadt, Thüringen 1890- 1962]

Hej

Kunde inte motstå denna smått groteska kanna när jag såg den. Helt i min smak! Den är stämplad i botten med en slags stjärna med en krona ovanpå samt med modellnummer "6420". Känner någon igen stämpeln?

Tack på förhand.
      Bifogade filer
      Last edited by Kaptenen; 2011-03-06, 12:23.

Comment

Jag tycker att jag ser en bokstav i stjärnan. Tyskland runt 1900, tror jag.
        Bifogade filer

Comment

Ja, det kan vara ett "B" eller ett "D" i stjärnan nu när du säger det, dock mycket svårt att urskilja. England var det jag först tänkte på, men du har säkert mer kunskap. Tack!

Comment

Figurin gammal fyllgubbe... [ID: Schäfer & Vater i Rudolstadt, Thüringen 1890- 1962]

Har googlat runt och letat efter denna fyllgubbe som vi just har köpt in, utan att lyckas hitta något som liknar den. Är det någon här som vet var den kommer från, ålder osv? Ska ta bättre bilder med kameran när jag kommer hem....

Tacksam för alla Tips!!
            Bifogade filer
            Last edited by Kaptenen; 2011-02-27, 11:39.

Comment

Hej och välkommen till forumet!

Stämpeln med den kronan och den "taggiga" stjärnan har varit uppe tidigare (tyvärr finner jag inte tråden) och jag har aldrig sett någon lösning på vem som skulle ha använt den.

Siffrorna är troligen ett formnummer och jag tror att alla föremålen som jag sett med denna märkning har varit i bemålad biskvi.

Du får gärna återkomma med skarpa och bra bilder.

Comment

Hej Kaptenen!

Tack för ditt svar. Återkommer med skarpare bilder lite senare!

Comment

Schäfer och Vater har tillverkat en mängd gräddkannor och tillbringare, många i form av kvinnor som bär en tillbringare. Jag köpte en för många år sedan som ligger i någon låda nu. Men igår fann jag denna. Formnumret är oläsbart och höjden är 10,5 cm.
                  Bifogade filer

Comment

Working...
                  X