Finns det ngn som känner igen denna signatur och kan tyda den. Den har legat länge i en låda. Upptäckte idag att den är rätt trevlig.
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Italien okänd signatur [ID: Marcello Fantoni 1915-, Italien]
Collapse
X
-
Trevligt att ha en trevlig signatur i en låda.Ursprungligen postat av Äjth Visa inläggFinns det ngn som känner igen denna signatur och kan tyda den. Den har legat länge i en låda. Upptäckte idag att den är rätt trevlig.

Har du möjligtvis något föremål som passar ihop med den?
-
Kunde inte låta bli att skoja.Ursprungligen postat av Äjth Visa inläggDu menar att du vill se hela föremålet ?
Jag är förtjust i italiensk keramik, tyvärr är kvalitén skör.
Ett väldigt vackert fat men tyvärr sträcker sej mina kunskaper om italiens keramik endast till Aldo Londi.
Comment
-
Här är ännu ett fat fr. Italien. Ett djupstämplat F och några siffror. Enl. min bror är detta en väldigt populär formgivare som jag tror både han och jag glömt bort. Fatet som är ca 30 cm långt är en 50-årsprent till min sambo. d.v.s ingen risk att den lämnar hemmet. Den pryder sin plats i köket. Tyvärr blev bilden lite för stor, så jag fick beskära den.Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...
Comment
-
Ja, nu ramlar minnet ner på rätt plats. Fantoni känns väldigt bekant. Bra att äntligen ha fått namnet. Som sagt, det är min sambo som fick den i present för fem år sedan. Väninnan skulle välja ut ngt i födelsedagspresent och kom med denna ocg frågade om den var ok. Jättefin, tyckte jag och så köpte hon den. Tack er info.
Aj aj. såg nu att du menade det örvre fatet Peter. Det undre har ju ett F djupstämplat, är det då samme designer där? eller skrev han alltid namnet fullt ut?Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...
Comment
-
De flesta säljarna anger Fantoni/Gambone i sin annons för att det ska låta bättre än det är. Se till att du dels hittar "äkta" vara, dels att det är den här typen av gods. Det tjocka stengodset verkar vara sämre sug efter. Kollade runt lite på ebay, men det var dåligt med jämförelseobjekt. Kanske kan den här kattvasen vara något?
Men det ser ut att vara ett nagg på din (övre vänstra kanten)?
Comment
-
Jo jag såg vasen när jag googlade och tyckte den låg närmast mitt fat, men katten har även den grova keramiken, vilket inte tilltalar mig särskilt. Faktiskt inte katter heller
Gambone är det den keramiska företaget och Fantoni en av formgivarna?Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...
Comment
Comment