Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Rosenthal / KPM Berlin Technik apoteksporslin

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Rosenthal / KPM Berlin Technik apoteksporslin

Hittade några små saker i porslin. Tror att märkningen framgår av bilden. Att dom är små framgår nog när man jämför med tändstickan på bilden. Det enda jag kan tänka mig är att dom använts på apotek eller annan medicinsk verksamhet. Har ingen aning om hur gamla dom är men någon kanske vet till vad och ålder.
    Bifogade filer
    Last edited by Kaptenen; 2011-02-28, 11:27.

Den blå spiran är intressant för den är firmamärket för KPM Berlin, dvs inte Rosenthal.
    Nu börjar vi närma oss gränslandet för "antik och design", tycker jag... Keramik är beteckningen för en sintrad vara som är formad före bränningen och har ett antal keramiska egenskaper. Det kan vara noskoner, isolatorer, tandproteser, funktionskläder eller laboratorieutrustning. Om man söker på ceramics så får man egentligen fler träffar på den industriella användningen än den hushållsnära. Och 99,9% av all forskning görs på den förra...

Comment

Apoteksdeglar har jag för mej att det är.

Comment

Visst är det två olika fabrikat Peter. Var inne på att det kan vara deglar. Men är osäker. Den ena är bränd i botten så den kan ha varit i kontakt med en bunsenbrännare.

Comment

De två mindre på min bild har jag fått som bonus vid ett traderaköp.
          Säljaren sade att det var deglar som skulle kasseras vid en uppröjning på jobbet. Vad jag inte minns var om det var ett apotek hon jobbade på eller något annat.
          Bifogade filer

Comment

Working...
          X