Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Rosenthal porslinstavla [ID: Rosenthal, Eichhörnchen, Albrecht Dürer]

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Rosenthal porslinstavla [ID: Rosenthal, Eichhörnchen, Albrecht Dürer]

Hej!

Har en sådan här fin tavla hemma. Har funnits i familjen så länge jag vet, tror den kom från min Farmor när hon dog för en 30 år sedan eller så (mina föräldrar är inte i livet så jag har ingen att fråga). Vet att motivet är gjort av Albrecht Dürer på 14 eller 1500 talet och detta är någon form av överföring till porslin. Tavlan mäter 35 x 30 cm och är ca 6,5 cm djup till den djupaste punkten. Nu pratar jag ramen alltså som är magnifik och hela tavlan inger ett mycket respektingivande intryck.

Har en god vän som är antikintresserad och efter han tittat på tavlan sa han "lägg ut den på något antikforum och var försiktig med tavlan tills du fått respons, gör ingenting med den innan."

Så här är jag nu, överväger att eventuellt lägga ut den till försäljning, men samtidigt är den vacker och t.o.m barnen är glada för den så det lär väl dröja några år. I vilket fall skulle det vara kul och få höra om någon vet något om tavlan. Har googlat men hittar inget konkret mer än att den faktiskt finns (vilket jag ju faktiskt vet).
    Bifogade filer
    Last edited by Kaptenen; 2011-02-27, 23:12.

Porslinstavlor har varit populära under tidigare sekler, främst med tanke på att de är opåverkade av tidens tand. Färgerna behåller sina nyanser och de är lätta att rengöra. Men den här tavlan är nog tillverkad så sent att motivet är tryckt och inte målat. Och då är nog intresset relativt svalt. Jag känner tyvärr inte till marknaden för dessa plattor, men kolla igenom eBay då och då, så kanske de dyker upp.

Comment

OK tack för svaret, jag ska hålla ögonen öppna.

Comment

Working...
      X