Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Fiskfat [ID: Puigdemont, Girona, Spanien ]

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Fiskfat [ID: Puigdemont, Girona, Spanien ]

Fat, röd lera, 25 cm i diameter. Svärmor blev förtjust i den, hon kunde inte heller tyda signeringen. Får för mig att den ur från utlandet, denna gula glasyrsignering
    Bifogade filer
    Last edited by Kaptenen; 2011-02-24, 20:58.
    Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

Jag tycker också att den känns utländsk. Västra Europa? (Spanien/Portugal/Frankrike?) För det talar: Motivet (havsfisk?), den ljusblå svampningen och upphängningshålen.

Comment

Det var då själva katten...och inte fisken!
      Jag har en pendang till det fatet, men den är 31 cm i diameter och har ungefär samma vita signering, men med omvänt stort K på slutet.
      Signeringen och dekoren i övrigt känns som färgad piplera eller horndekorerat, så allt är i relief, när man stryker fingret över.
      Mitt fat är högblankt i glasyren. Är Din svärmors det också?

Ska fota mitt fat imorgon, om solen behagar titta fram, så att vi kan jämföra sen.
      Danska vibbar har jag ändock.

Comment

Jag är böjd att hålla med Peter S. Jag har sett ett antal fat i snarlikt utförande och bortemot 75% har varit från Portugal.

Comment

Jag har också flera fat i den här stilen med denna signatur på. Jag lyckades spåra dem men kommer inte ihåg resultatet. Har för mig att det var Mexiko.

Comment

Först är det västra Europa, sedan Portugal och till sist Mexiko. Hur ska ni ha det?
            Akvariefiskar ser de närmast ut som, kanske stora och ätliga karpar, men möjligtvis finns de inte i verkligheten heller. Den konstnärliga friheten vet ni.
            Men kanske slulle man ställa fråga här för slutlgiltigt besked om det är för firrar vi tittar på:

Signeringstolkningen har vi ju också, och den är svårläst, men för mig börjar den med Ping.. och sedan konstnärens krumelur. Eller så är det tvärtom.
            Rött lergods och färgad piplera, pekar på en mindre krukmakarverkstad, med konstnärliga medarbetare.
            Så mitt bud är Danmark, och fast det inte kan vara han, tänker jag på någon lika erfaren som Kai Krebs.
            Hur lösa den frågan? Var ska man börja leta?

Här är iallafall mitt exemplar, och det skulle vara kul att få se Dorrans fat också.
            Ju fler vi har tillsammans, desto roligare att se!
            Sedan är det också möjligt att någon av Dorrans fat har tydligare signering att utgå ifrån.
            Bifogade filer

Comment

Också tjusig, men fortfarande svårtydd...

Comment

För att variera fiskarna, kan jag visa fruktfat i serien...jag har heller inte kunnat tyda signeringen. Med litet fantasi kunde det ev sluta på ....kvist?

Fatet verkar för välgjort för att vara vanligt turistkrafs.

Comment

För att ytterligare virra till det litet med signeringen, har jag i mina dammiga lådor hittat en skål, med samma slags fisk i kohornsteknik.
                  Men denna har den förkortade signeringen PL. På något sätt måste man kunna söka på det, i vartfall för att det är de viktigaste bokstäverna i verkstadens namn?
                  Kanske Andrés kan fråga sina spanska vänner, för det är möjligt att vi ska söka åt medelhavet till, för att hitta verkstaden. Så känns det i allafall.
                  Måtten är 15,1 x 4,5 cm.
                  Bifogade filer
                  Last edited by Gideon; 2007-12-21, 15:11.

Comment

Tycker ni inte att det har dykt upp for manga fiskfat i Sverige for att det skall vara en handelse...tror som Gideon pa Skandinavien...
                    Halsningar fran ett regnigt Madrid.

Comment

Puigdemont

Tack vare Gbg:s inlägg på forumet Antikprat igår, har nu tillverkarens identitet klarlagts.
                      Puigdemont tyds signaturen till, och fastmer länken inte har mer att säga ännu, än att verksamheten startade 1930 - så känns det bra:

Verkstaden befinner sig alltså i Girona, spanska Katalonien.
                      Great!

Comment

Känns bra att fingertopparna fortfarande fungerar...

Passar på att länka till inlägget:
                        Last edited by Peter S; 2010-04-26, 14:13.

Comment

Working...
                        X