Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Gouda Zuid [ID: Plateelbakkerij Zuid-Holland (PZH), Gouda, Holland]

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Gouda Zuid [ID: Plateelbakkerij Zuid-Holland (PZH), Gouda, Holland]

Har gått igenom den länk om holländsk keramik som Gideon sände mig. Allting finns naturligtvis inte att beskåda i deras stora galleri men jag fann inget som låg i närheten av denna. Ingen kvast för årsbeteckning bl.a.
    Detta ljusa tunna gods som har en dragning av både jugend och naivism har jag svårt att datera, antingen är det från efterkrigstiden eller runt 1910-1930.
    Finns här ngn som vet mycket om Gouda så svara gärna.
    Bifogade filer
    Last edited by Kaptenen; 2011-02-27, 22:54.
    Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

Åsså märkningen då. Höjden på skålen är 7 cm.
    Bifogade filer

Comment

Den är naturligtvis gjord av PZH (Plateelbakkerij Zuid-Holland) i Gouda någon gång runt 1935.

Comment

Jo, Dorran, tillverkaren hade jag klart för mig men tiden... 1935 skriver du då var jag inte helt fel ute. Hur skulle du beskriva mönstret? Har du f.ö ngn länk att dela med dig av och där jag kan finna liknande alster?
        Var har du hittat tidsuppgiften? har du sett liknande objekt?

Comment

Jag har en stor samling av keramik från Gouda. Eftersom årsmarkering saknas så är den från efter 1932 och före slutet av 1940-talet. Då det är mycket jugend över den bör det vara i början av den perioden.

Comment

Tack Dorran. Har du även den här ljusa typen av Gouda keramik, det vore i så fall roligt att se några "kusiner".

Comment

PZH hade Colenbrander som influens. Han tog med sig sin formgivning från Haag. Det här påminner lite om Haag, Fast snackar vi Colenbrander då är det RAM. Då handlar det om kvalité.
              Bifogade filer

Comment

Vad jag menade var om hade ngn bild på ett objekt som liknar det jag lagt upp här.

Comment

Working...
                X