Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Francis B. Vallauris [ID: Francis Crociani, Vallauris, Frankrike]

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Francis B. Vallauris [ID: Francis Crociani, Vallauris, Frankrike]

Är det någon som har en aning om vem som kan ligga bakom detta fat? Jag sprang på det i helgen och även om det ser ut som en kludd med pensel har fått gå crazy på det så gillar jag det av någon anledning. Glasyren är som kakaostänkt cappucinoskum! 31 cm i diameter.
    Bifogade filer
    Last edited by Kaptenen; 2011-03-06, 20:08.

Vallauris är Frankrikes främsta keramikdistrikt, någonstans nedåt rivieran. Där samlas/des de främsta keramikerna och det finns miljoner saker som är märkta Vallauris.
    www.starkeld.com

Comment

Jo, jag har förstått att det varit full rulle på keramikproduktionen där sedan Picasso for förbi en sväng på 50-talet men jag har ingen aning om vilka som var verksamma. Har inte hittat något på Francis B när jag har sökt runt på namnet, det ska finnas någon som har signerat Francis dock. Samme person? Francis Bacon gjorde väl aldrig något i keramik?

Comment

"Fait main" betyder väl i alla fall "Handgjord"(som om någon skulle betvivla det).
        "Att veta när man vet något och att veta när man inte vet något, det är kunskap."
        Konfucius

Comment

Jo precis, och jag började fundera nu på om det kan betyda att fatet är en förlaga till en större produktion eller om det betyder att fatet är relativt modernt och att tillverkaren velat göra åtskillnad på sitt hantverksmässigt gjorda fat gentemot en industriell produktion. Troligen det senare skulle jag tro, vilket kan förklara att det är så svårt att hitta info om tillverkaren, det är för nytt och okänt helt enkelt. Ska försöka luska lite till dock.

Comment

Jag tycker inte att Francis och B verkar höra ihop. Och så tror jag att "handgjord" ska ge en mer exklusiv klang åt föremålet...

Comment

Mjo, det har slagit mig också, därav den lite syrliga kommentaren om åtskiljandet mellan hantverksmässigt gjord (som man får höra alldeles för ofta på hantverksmässor) och industriell produktion, som många gånger kan vara precis lika hantverksmässig.

Vad gäller fatet så tyckte jag först att det verkade vara något billigt krams, med snabbt pålagd glasyr med ett slumpmässigt utseende, stor och blaskig signering, enkel form, ojämn yta på vissa ställen etc. men ju mer jag tittade på det, desto bättre kändes det. Och det känns bra fortfarande. Linjerna ligger bra kompositionsmässigt, har spännande växlingar mellan halvstyva element och fritt flödande glasyr, glasyren har en vacker glans, färgstänkningen är jämt fördelad, formen är väl avvägd även om den är enkel, färgvalet är bra osv.

Det är bara en känsla, en högst individuell sådan också, men jag tror inte att det är någon klåpare som ligger bakom fatet. Det är uppenbarligen snabbt gjort, men den som har gjort det verkar ha en god känsla för estetik.

Som sagt, så ska jag luska vidare, även om jag tror att det här är en ganska anonym person som ligger bakom fatet. En skicklig keramiker som lever på att sälja souvenirer i efterdyningarna av keramikvågen i Vallauris kanske.

Comment

Francis Crociani (f 1929-) egen verkstad 1959-89.

Comment

Working...
                X