Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Flaska i lergods

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Flaska i lergods

Jag har förgäves letat på nätet efter något liknande.
    Någon här som kan säga något om ålder och ursprung?
    Bifogade filer

Nej, där går jag bet. Mitt allmäna intryck är att den är ganska sen i tillverkningen, 1900-tal, men har gjorts i ett försök att se äldre ut (behöver inte vara en förfalskning, utan kan också vara en kopia på ett känt föremål). Stilen kan vara antingen spansk-morisk eller persisk. Jag hoppas att jag har fel och att någon kommer in och rättar mig.

Comment

För ett femtontal år sedan, drällde var och varannan auktion av just såna här "persiska" pluntor och jag misstänker att de kom med en containerlast, för att sedan spridas ut runtom i Sverige.
      Det typiska med dem är den sneda formen, och att alla har halsen lite "åt sidan", som om de alla vore stöpta i samma form. Dekorerna är olika, och jag har själv haft en sån i blåvitt.
      Jag tror som Peter att det är fråga om 1900-tal, och mycket möjligt framställt för avsalu till turister på "farfars tid". Men det vet jag inte och sånt här är svårt att datera mer noggrant.

Comment

Tack Peter S och Gideon för snabbt svar.

Vid Gott Humör,
        Skaffaren

Comment

Nu gick det lättare att hitta på nätet.
          Beautiful Antique 19th century Persian Qajar Dynasty period Pottery Bottle. It is decorated in underglaze with hand painted motif of an exotic bird, flowers and leaves in lovely soft colors ~ green, blue, turquoise and plum. The surface glaze is a very thick clear glass. There is a very faint residual pretty perfume smell inside the bottle. $165 USD SOLD

Comment

Det är en sak för antikhandlaren att beskriva varan, en annan för spekulanten att tro på det. Han fick den såld och blev därmed trodd.
            Men köparen har nog inte sett den mängd som kom med lasten till Sverige, och möjligtvis andra länder med. På 1980-talet "fanns" inte dessa pluntor på marknaden.
            För min del skulle jag vara försiktig med en sådan attribuering, som handlaren gjorde och istället gå till en expert på museum, för att utröna om det är "fake" eller ej.
            Allt ser bra ut, i såväl form, som krackelerad glasyr, men det kan en skicklig och erfaren krukmakare i mellanöstern åstadkomma. Det mest frapperande är hur tillsmutsat det ser ut undertill. Så såg också min plunta ut.
            Den såldes inte, utan gavs bort till en ung anförvant.

Comment

Sant,

Det fanns en liknande flaska som beskrevs som 17th century, dvs 1600-tal.
              Jag får forska vidare.

Comment

Working...
              X