Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Vad är detta för stämpel? Hjälp att identifiera
Collapse
X
-
Kan inte läsa den. Med all förmodan engelsk. Davenport har använt ankare men hittar ingen exakt lika, och jag tycker inte det ser ut som det står Davenport. Ankarstämplar har varit väldigt populära i England så det finns gott om fabriker att välja på. Sedan är det väl ett problem att andra länder där man velat kopiera engelsk porslin har man ofta valt ankarstämplar.
Bättre foto så kanske det går att läsa lite av texten i stämpeln.
-
Nej, flera engelska tillverkare använde också liknande dekorstämplar, det var ju därifrån Rörstrand hämtade dem.
Davenport är ju den mest kända fabriken som använde ankarstämplar - det var ju dem både Gustavsberg och Porsgrund kopierade. Men, det är fler som kopierat dem och Davenport hade ju i sin tur lånat ankarstämpeln från Londonkeramik från 1700-talet.
Bättre bild på stämpeln så går det kanske att säga något men jag ser det som absolut troligast att den är engelsk.
Comment
-
Thomas Fell, St Peter's Pottery, Newcastle?
Thomas Fell and Thomas Bell established the St Peter's Pottery in 1817, under the company name Thomas Fell & Co. In 1869, the firm became a limited company. The factory closed in 1890. The first...
Last edited by ottox; 2018-05-16, 20:53.
Comment
-
Comment
-
Ja, en möjlighet, men din ankarstämpel ser mer oval ut. Du kan inte ordna bättre foto?Ursprungligen postat av ottox Visa inläggThomas Fell, St Peter's Pottery, Newcastle?
Thomas Fell and Thomas Bell established the St Peter's Pottery in 1817, under the company name Thomas Fell & Co. In 1869, the firm became a limited company. The factory closed in 1890. The first...
http://www.seekersantiques.com/produ...421?color=Blue
Comment
-
Ja onekligen. Enligt texten är dock det fatet Minton, jag vet inte att de använt ankarstämpel. Men den uppgiften kan ju vara fel.Ursprungligen postat av ottox Visa inläggDetta är mycket lik
http://www.postrex.com/Antique-Staff...217876356-ebay
Comment
Comment