Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Heinrich Fat med trana ? Märkt MG
Collapse
X
-
Hemmamåleri på äldre fat, 1939-1945 enligt länken. https://www.artifactcollectors.com/h...are-86371.html
Tranor hörde jag igår vid sjön några hundra meter bort, precis på gränsen mellan Småland och Östergötland.
De skrek (sjöng?) tills solen gick ned. Ett härligt vårtecken.
-
Hmm, jag tycker inte den ser så gammal ut. Som påpekats i den tråden är nazistämpeln där en förfaskning så jag tror fatet är yngre. Varför skulle man 1939-1945 använda engelsk text på tallrikar tillverkade i Bayern, exporten till engelskspråkiga länder torde ha varit minimal. Men annars stämmer säker hemmamåleri.
Försökte söka lite på Heinrichs stämplar, men kostaterar att det var svårt att hitta tillförlitlig information. Stämpeln skall enligt den sidan svärdsfalla visar använts 1939-1945, hittar en annan uppgift att den skall ha använts 1939-1999. Helt klart finns dock moderna saker med stämpeln.Last edited by FBQ; 2018-03-24, 13:41.
Comment
-
Min länk var visst helt felaktig. Slarvigt, ursäkta mig! Du har säkert helt rätt. Som du skriver är det svårt att hitta tillförlitlig information.Ursprungligen postat av FBQ Visa inläggHmm, jag tycker inte den ser så gammal ut. Som påpekats i den tråden är nazistämpeln där en förfaskning så jag tror fatet är yngre. Varför skulle man 1939-1945 använda engelsk text på tallrikar tillverkade i Bayern, exporten till engelskspråkiga länder torde ha varit minimal. Men annars stämmer säker hemmamåleri.
Försökte söka lite på Heinrichs stämplar, men kostaterar att det var svårt att hitta tillförlitlig information. Stämpeln skall enligt den sidan svärdsfalla visar använts 1939-1945, hittar en annan uppgift att den skall ha använts 1939-1999. Helt klart finns dock moderna saker med stämpeln.
Odekorerat exporterat tyskt porslin verkar dessutom ha haft sin storhetstid mellan c. 1970-2000 att döma av utbudet på loppis/second hand.
Att man använde efterkrigs västtyska stämplar länge var inget ovanligt.
Här en länk (e-bay) med porslin från ca 1949 (verkar korrekt) med "US ZONE" tillagt: https://www.ebay.com/itm/5-PC-Place-....c100037.m2107Last edited by Svärdsfalla; 2018-03-25, 13:55.
Comment
Comment