Sådan en vase uden mærker. Flad så der kan ikke være meget vand i den - samtidig kan den stå på en smal hylde.
Men hvor skal den placeres - såvel land som tid?
Sådan en vase uden mærker. Flad så der kan ikke være meget vand i den - samtidig kan den stå på en smal hylde.
Men hvor skal den placeres - såvel land som tid?
Hallå Hose,
Staffordshire, sent 1800-tal. Engelsmännen kallade figurerna Cottages och man tillverkade 100.000-tals som souvenirer och dekorationer, långt i på 1900-talet. Det finns många samlare. Din är roliga med titt-ut-ansikten som jag aldrig mött tidigare.
Det lilla facket på figuren baksida är avsett för en "rova", runt fickur och tanken var väl sängbord men de flesta hamnade på spiselhyllan. De små trattarna är avsedda för blommor, spillwase kallade man typen. Hittat inte ditt sommarnöje i min litteratur. Vännen Staffordshire här på PES kan kanske komplettera/korrigera, lägg in på tråden Staffordshire så hittar hon nog rätt.... so long...
Km
Det var roligt att se! Inte ofta man ser Staffordshire nu för tiden. Jag har inte så mycket att tillägga förutom att den inte var avsedd för blommor och det skulle inte vara vatten i den. De två "trattarna" var avsedda för stickor som man använde för att ta eld från öppna spisen för att tända ljus eller liknande med. Det kunde vara tunna trästickor eller ihoprullat papper. Spill vases liksom andra staffordshirefigurer var smala för att kunna placeras på spiselkransen. Den här figuren var ju även som Kim redan berättat avsedd för att ha en klocka i.
"A spill vase was usually kept on the mantelpiece and was filled with rolled paper tapers or very thin wood sticks, called spill. Spill was used to transfer fire from the fireplace to candles, lamps, a pipe or a cigar. Commercial matches, which first surfaced in England during the 1820s, were a relatively expensive commodity until the late 19th century, and spill was therefore a more cost effective solution."
Ah spændende.
Kaminhylden (eller en smal hylde) havde jeg gættet, men jeg var klart i blomster. Men selvfølgelig er de til "tændstikker"
Uret havde jeg ingen anelse om. Jeg vil finde et passende ur.
Jeg ved for lidt om porcelæn og keramik, men jeg synes at det ser spændende ud.
Det betyder formentlig at min "vase" er ca 150 år gammel.
Comment