Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Moore & Co

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Moore & Co

Hej i natten! Jag undrar över dessa två vaser som jag köpt på två olika loppis. Båda är tillverkade av Moore & Co och jag förstår att de är engelska. vet någon om att berätta lite om deras asieninspirerade porslin? Vad jag undrar över är främst mönstret på dem. Det är en likartad symbol / bild på båda och jag är väldigt nyfiken på vad detta föreställer något mytiskt väsen eller? Gäller bild nr 1
    Jag vet inte heller om de är handmålade eller hur dessa mönster tillverkades? Under lupp ser de handmålat ut men jag är så dålig på att veta vad jag ska titta efter för att vara säker....
    Går det att säga ungefär när de är tillverkade? Samma typ av djupmärkning under båda vaserna som annars inte är identiska i form eller fräschör. Tack på förhand!Click image for larger version

Name:	IMG_1981.jpg
Views:	1
Size:	36,9 KB
ID:	674781[/ATTACH]Click image for larger version

Name:	IMG_1985.jpg
Size:	64,5 KB
ID:	674782Click image for larger version

Name:	IMG_1974.jpg
Size:	48,9 KB
ID:	674783
    Last edited by Rarin; 2016-03-21, 01:08.

Ingen som har några tankar kring vaserna? ...

Comment

Tycker inte de ser ut som vaser, snarare förpackningar som
      innehållit något från det kinesiska/japanska köket. Åldern skulle
      jag kunna gissa till ca 1880-1900. Påminner om en del burkar
      som rörstrand gjort och som främst innehöll senap. Nu tror
      jag inte att Dina Rarin innehållit senap, snarare något åt syltad
      ingefärahållet.

Comment

Senapsburk

Det verkar som att prylsnubben har rätt när han säger att det är en förpackning. Enligt länken, senapsburk och ca 1840. Med reservation för chutney. De har sannolikt även fungerat som vaser när innehållet tagit slut. Dekoren tror jag är en typ av japansk imari. Jag har sprungit på många loppisar under flera år utan att hitta någon.

Mustard or chutney jar, lead-glazed earthenware, made by S. Moore & Co., Wear Pottery, Sunderland ca. 1840

Comment

Tack snälla ni för era svar! Vad spännande att få veta att det inte är vaser utan tydligen innehållit något matnyttigt....Tack för länk med.
          Önskar er båda en Glad Påsk!

Comment

Working...
          X