Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Just me...again... med en vasfråga.

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Just me...again... med en vasfråga.

Förutom det minst sagt grälla exemplet på vas, som jag visade i tidigare inlägg, så fanns även en annan liten tingest med bland auktions-"fynden".
    En liten vas till, som faktiskt verkar vara av metall!!?? (Så kanske skulle jag skriva under annat ämne?). Den är målad - tror jag - men i botten där filten släppt, ser det faktiskt ut som metall. Ljust tennfärgad. Vasen är bara 22 cm hög men mycket tung. OM den är av metall, vad kan det vara, månne? Och är det vanligt att måla på det?
    Himla kul om nå'n vet.
    Mvh Tina
    Bifogade filer

Himla spännande om det är metall, för isåfall har någon ansträngt sig massor för att få det att se ut som en Nylund-vas från Rörstrand, Tyvärr går det inte avgöra av bilderna vad det är för material. Ta bort filten helt i botten och fotografera. Även en bild på kanten uppifrån, kanske?

Comment

Fler bilder på metallvasen

Hej,
      Här kommer fler bilder på den märkliga målade metallvasen. Jag hoppas det framgår lite bättre på dessa bilder.
      Jodå, nu när jag tagit bort mer av filten i botten och skrapat med en kniv, får jag absolut känslan av att skrapa på tenn. Det är ganska mjukt att skrapa på och under "skrapet" framträder en ljusare nyans.
      När jag nu i bra dagsljus tittar närmare på den verkar det faktiskt som om själva "kroppen" är av metall (tenn) och halsen av någon sorts keramik. Ytterligt besynnerligt, får jag säga. KAN någon ha sammanfogad dessa båda material? De borde ju inte kunna "gifta sig" så bra, tycker jag...men jag vet inte. Det är ju lite spännande ändå.
      Har tagit bilder från alla fyra sidor, så att säga, samt ett par närbilder där halsen vidtar. På den ena kan man se lite ojämnheter.
      Kan tillägga att jag nu också har vägt tingesten och den väger 595 gram. Omkrets på bredaste stället, precis nedanför halsen är 21,5cm och halsens omkrets är 9cm.
      Ser fram emot dina kommentarer och funderingar.
      Mvh Tina
      Bifogade filer

Comment

Jodå, mina farhågor lever kvar. Det här är en sorgligt skadad Nylund-kanna som lappats och lagats med alla möjliga slags metoder och material. Längs ner är det en tenn- eller blyfot isätllet för den ursprungliga. Kannan har dessutom haft ett handtag. Både uppe på halsen och på överdelen av kroppen ses ifyllda ärr efter handtaget. Det är inte en helt ovanlig modell av Gunnar Nylund, men just nu hittar jag ingen bild för jämförelse.
        Märkligt att man lagt ner så mycket energi på detta föremål...

Comment

Hej och tack för ditt svar. Jag har kollat ytterligare lite närmare och tror mig se, att det är endast nederdelen, dvs själva foten som är i bly/tenn. resten verkar keramik.
          Jag håller med om att det verkar besynnerligt att någon vinnlagt sig så till den milda grad att "laga" och göra om kannan. Den kommer från en gammal dam vars hela kvarlåtenskap såldes på auktion. Kanske var hon så förtjust i sin vas en gång i tiden, att hon lät någon "fixa till" den bara för att kunna glädjas åt att se de sorgliga resterna? Bara en hypotetisk tanke.
          I alla händelser är det ju nästan lite roligt att ha den, nu när jag vet mera om den. Är glad o tacksam att du velat svara mig.
          MVH Tina

Comment

Working...
          X