Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Gammal skål, kinesisk?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Fråga: Gammal skål, kinesisk?

Hej, jag hittade den här skålen på loppis idag. Den är tunn i godset, porslinet släpper igenom ljus. Storlek 6,5 cm hög och 12,5 cm i diameter, ser handmålad ut. Har även en svag nött dekor i botten på skålen, en enkel mindre blomliknande dekor, som nog varit i guld. Hur gammal kan den vara och vad kan dekoren betyda? Tacksam för svar!

Click image for larger version

Name:	kina skål 1.jpg
Views:	1
Size:	25,6 KB
ID:	663428Click image for larger version

Name:	kina skål 2.jpg
Size:	32,1 KB
ID:	663429Click image for larger version

Name:	kina skål 3.jpg
Size:	28,8 KB
ID:	663430

Fyndigt,skulle jag vilja säga
    Ser i mina ögon ut som riktigt fint kinesiskt exportporslin 1700-tal Qianlong.

Comment

Det är nog ett adelsvapen (obetitlade adel) om man ser till kronan. I spegel monogrammet står det L M så en adelssläkt på M kanske. med kulor och falkar i vapnet flankerat med keruber?

Comment

Tack för svar, jag har googlat på Qianlong men inte hittat något som påminner om min skål, är det formen, eller dekoren som visar att det är det. Det här med monogrammet är kanske inte så bra, mest roligt för den släkt som den en gång tillhört, kan man tänka. Kan den ha något värde att tala om förutom bruksvärdet?

Comment

man bestilte den dekor man ønskede. Det er et specieskøb

Comment

Det specialtillverkades en hel servis som som sedan skeppades hem till den välbärgade europeiske beställaren.Ett vanligt tillvägagångssätt under 1700-talet.Din lilla skål har alltså haft en hel familj med samma monogram på.
            Här kan du botanisera runt lite bland porslin av samma typ som din skål

Comment

den har en rangkrona också, kanske den enklaste som bara betyder adel, utan att vara grevlig eller så. Jag kan inte dem utantill
              Fin liten skål.

Ps. Nu ser jag att nobe redan skrivit att det är obetitlad adel
              Däremot tycker jag att det ser ut som MI eller MJ snarare än ML. Men det är svårt att tyda spegelmonogram ibland, särskilt om de är målade av en person som hade kinesiska som modersmål!
              Last edited by TK08; 2014-04-17, 09:21.

Comment

Ursprungligen postat av TK08 Visa inlägg
                den har en rangkrona också, kanske den enklaste som bara betyder adel, utan att vara grevlig eller så. Jag kan inte dem utantill
                Fin liten skål.

Ps. Nu ser jag att nobe redan skrivit att det är obetitlad adel
                Däremot tycker jag att det ser ut som MI eller MJ snarare än ML. Men det är svårt att tyda spegelmonogram ibland, särskilt om de är målade av en person som hade kinesiska som modersmål!
                Spegelmonogram är krångliga hur läser man från mitten?

Comment

Ursprungligen postat av nobe Visa inlägg
                  Spegelmonogram är krångliga hur läser man från mitten?
                  Vi ska se om den här bilden funkar att lägga in.
                  Jo, det gick. Jag brukar titta på högra delen, som är rättvänd.
                  Jag har fyllt i båda bokstäverna. I och J är ganska lika i den sortens skrivstil. Typ efterhärmning av Copperplate, som graverades in i metall och därför kunde vara mycket snirklig, svårläst och svårskriven med stålpenna. Men det är den skrivstil vi gamlingar lärde oss i skolan.

PS. En senare generation lärde sig en stil som bygger på Cancellaresca corsiva, en renässansstil som gör att om du satte en bredpenna i nävarna på vilken åttondeklassare som helst kunde de till sin häpnad skriva mycket vackert. Tyvärr var det få lärare som visste detta. Men det är en helt annan historia.
                  http://spraktidningen.se/artiklar/20...som-havererade

Click image for larger version

Name:	bild (1).jpg
Size:	67,5 KB
ID:	554440
                  Last edited by TK08; 2014-04-17, 11:53.

Comment

Tack för intressanta synpunkter, det som slår mig är att när jag ser annat porslin med vapensköldar, monogram o dyl, så är de mycket mer välmålade, på min skål är målningen så primitivt gjord, som av ett barn.

Och det här monogrammet, är det första bokstäverna i för- eller efternamnet som är avbildade, jag antar att det är initialerna från förnamnen på två personer, som ska gifta eller förlova sig, med tanke på hjärtat som omsluter monogrammet.

Sedan ser "keruberna" underliga ut, är de kvinnliga eller manliga eller är det runda gossar? När jag läste om det här med beställning av kinesiskt porslin så hittade jag den här sidan, som jag tycker var ganska lustig och som visar på hur svårt det kunde vara med kommunikationen på den tiden.

Försanthållna osanningar, halvsanningar och missuppfattningar -- Hoaxes, urban legends, half-truths and misconceptions.

Comment

Working...
                    X