Warning: Trying to access array offset on value of type null in phar://.../vb/vb.phar/bbcode/url.php on line 2 Mugg - Stämpel hjälp [ID: CPLiA, Ceramika Artystyczna, Bolesławiec, Polen] - precis en sån (PES) - antik- & samlarforum

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Mugg - Stämpel hjälp [ID: CPLiA, Ceramika Artystyczna, Bolesławiec, Polen]

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Mugg - Stämpel hjälp [ID: CPLiA, Ceramika Artystyczna, Bolesławiec, Polen]

Jag kom över denna mycket trevliga mugg och vill nu fortsätta samla dessa. Men jag behöver lite hjälp med stämpeln för att ha lättare att hitta fler.

Har ni någon information om stämpel eller muggen? Jag har bläddrat igenom boken "porslinsmärken av S.E. Vingedal" men kunde inte hitta någon som påminer om denna.

ca 8 cm hög ~7,5 cm i diametern (uppe)

Click image for larger version

Name:	Mugg 34B.JPG
Views:	1
Size:	64,5 KB
ID:	584163
    Last edited by Kaptenen; 2011-03-06, 20:01.
    [I]Bättre att fråga och för stunden förrefalla dum och bli smart, än att förefalla smart för stunden och förbli dum.[/I]

Jag tror den är rätt modern. Har aldrig sett stämpeln förr, men vågar inte gissa. Min personliga gissning är dock att det inte hjälper dig med samlingen, även om du kommer på vem tillverkaren är. När något är så här okänt så vet ju inte ev. säljare det heller... Och då blir det ju ändå ingen träff.

Comment

Det var synd att jag alltid faller för det svåra men ack så vackra sakerna . När du nämner modern PeterS vad rör det sig om då ca? Kan den vara Tysk ?
      [I]Bättre att fråga och för stunden förrefalla dum och bli smart, än att förefalla smart för stunden och förbli dum.[/I]

Comment

Jag är nog ute och cyklar, men det finns en likhet med stämpeln för Krister Porzellan-Manufaktur i Tyskland.
        Logon längst ner på sidan, har ett utsnitt av en stadsmur, som Din enklare variant uppvisar:
        Porcelain Marks & More - your one-stop resource for German and related porcelain marks and manufacturer history.

Det är nog inte KPM, men andas tyskt, tidigt femtital.
        En idé kan vara att fråga Marshall via det här formuläret, med en länk hit:
        Porcelain Marks & More - your one-stop resource for German and related porcelain marks and manufacturer history.

Han har varit mycket tillmötesgående i andra frågor jag haft, och kan även hänvisa vidare till andra forum att fråga på.
        Lycka till!

Comment

Jag tror den är tillverkad runt 1990-2000, eventuellt senare. Dekoren var mycket populär då och fanns i diverse presentbutiker. Stämpeln och materialet känns också där någontans...

Comment

Du kan ha rätt Peter, och jag håller med om att den dekoren, liksom många andra, var populär för en generation sedan. Men det är ingen särskilt utmärkande dekor, och denna har varit återkommande i otal variationer/versioner i många generationer.
            Det jag vänder mig emot, är typsnitt i siffror och bokstav i märkningen. Den ser mera ut som från den tid jag påstår.
            Storleken på muggen, talar också för att den varit helt oanvänd i skåp, tillsammans med 5-7 andra på hyllan, och ser därför ny ut. Att glasyren är helt blank, är inget nytt.
            Det är i såna här fall, som man måste köra Wayland Wieslander-konceptet: Att ha föremålet i händerna för att känna efter ålder och kvalitet.
            Och då talar vi bara om keramik...

Comment

Bunzlau, Idag är orten som numera bär det polska namnet Bolesławiec fortfarande ett keramiskt centrum. Efter kriget återupptogs produktionen i Paul & Sohns fabrikslokaler 1950 av kooperativet CPLiA, Ceramika Artystyczna, med stöd av Konsthögskolan i Wrocław.

Stämplarna som har använts av kooperativet mellan 1954-95 visar små variationer, som gör det svårt att uttala sig mer bestämt om ålder. Mönstret är en variant på påfågelsögonmönstret som traditionellt nyttjas i staden.

Stämpelöversikt...

Comment

Working...
              X