Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Gammalt kakel från bl.a England

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Gammalt kakel från bl.a England

Hejsan! Jag har kommit över några roliga kakelplattor. Jag antar att dom har några år på nacken och jag är intresserad om nån känner till lite om deras bakgrund? Skulle vara kul och höra vad ni har och säga om dessa!
    Jag tycker speciellt att sen stora plattan är fin då den har ett fint räfflat mönster på baksidan och med en sk. stämpel i mitten med en krona överst, 2st lövade kivstar och något slags djur, kanske en räv. Underst i stämpeln står det en text "REGD ENGLAND". I överkant på plattans baksida står det "T & R BOOTE LTD" och underst "MADE IN ENGLAND" jag skriver detta för att det framkommer nog inte av bilden. det var väldigt svårt att fota.

MVH. Dan
    Bifogade filer

"Made in England" är ett riktmärke på åldern, har för mig att Made in kom på 1910-1920 talet. Tror att det här är en betydligt senare variant 50-60tal då man ofta dekorerade med den här typen av tryck.

De små blå är något som det finns kanska mycket av, troligtvis Delft.

Slog på Booths och fann att det fanns många, här är en bra sida om du vill leta vidare. Det finns både märkningar och annat smått och gott.

Ju mer man tänker, desto mer inser man att det inte finns något enkelt svar./ Nalle Puh

Comment

De små blå ska nog föreställa Delft, men verkar ha tryckt dekor och då kan det vara nästan vad som helst. Troligen inte så gamla.
      Annars är jag böjd att hålla med Tingeling i allt...

Comment

Vill bara korrigera Tingeling att "Made in England" började dyka upp 1880 och var mycket vanligt redan i början på 1890-talet.

Comment

Är du helt säker? Har lärt mig att " England" dök upp vid 1880-90 och "Made In England" 1910.
          Ju mer man tänker, desto mer inser man att det inte finns något enkelt svar./ Nalle Puh

Comment

Apropå gamla kakelplattor, såg ett reportage i någon tidning där någon satt fast ljusarm på två stycken och vips blev det till en väggljusstake riktigt snyggt faktiskt. Nu kanske inte dessa passar för det men tycker i alla fall att det var en god ideè. Men kanske att man kan sätta ihop de små till en större fyrkant och klämma dit en ljusarm och hänga på väggen. Ursäkta mig men jag tycker det är kul med idéer som på något sätt visar upp objekten och gärna då lite användbart. -Ja det förstås man kan också använda dem till att kakla väggen med inte så dumt det heller.

Comment

De små kakelplattorna med Delft-drag ser man ofta. Jag har ett minne från tidigt 1970-tal att de fanns i chokladkartonger från Droste, som min farmor brukade köpa.

Comment

Working...
              X