Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Fransk porslinsask
Collapse
X
-
Tror mig ha ett spår åt dig, pröva att googla "Goudeville". Jag tycker deras märke bär en suspiciös likhet med det där monogramartade på din ask. Har dock inte funnit det handmålat ännu och sakerna jag hittat ser ut att vara gjorda i en avsevärt mer detaljerad stil än din ask.
Den skulle ju tyvärr kunna vara en förfalskning...eller en "inspirerad" vara, de bär väl så vitt jag förstått ofta hopaplock av olika relevanta kvalitetssymboler. Jag tycker att vad som ser ut som en djupstämplad sax påminner obehagligt mycket om de variationer, för att inte säga avarter, av korsade svärd som förekommer flitigt på kinesiska imitationer. Har dock inte sett djupstämplade svärd i imitation och är knappt ens kunnig inom området så det är endast att betrakta som en tanke.
Comment
-
Å den positiva sidan googlade jag även "Goudeville 680" inspirerad av vad som förefaller vara godsets modellnummer och fick upp en ask som verkade ha precis samma form som din... tyvärr gick inte länken att följa då den ledde till en avslutad auktion (som minst tre fjärdedelar av alla satans idiot-googlesvar brukar göra när man letar keramik).
Det kändes i alla fall lite uppmuntrande av ngn anledning.
Comment
Comment