Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Duka Anna och Seltmann Weiden

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Duka Anna och Seltmann Weiden

Hej

Någon gång, antagligen på 1980-talet, förvärvade porslinskedjan DUKA rättigheten att under eget namn sälja Seltmann Weidens porslinsserie Marie-Luise, Streublume blauer Rand. I Sverige fick den således namnet DUKA Anna. I och med DUKAs konkurs för några år sedan upphörde också försäljningen av denna servis i svenska butiker. På tradera och andra ställe där begagnat porslin säljs har denna servis uppnått priser som är mycket höga för en nyligt utgången servis, som dessutom inte producerats av något erkänt svenskt företag, ex Rörstrand.

Vad som är det roliga i denna kråksång är att servisen är i full produktion och lättillgänglig för alla med internetuppkoppling och visakort, dvs de flesta aktiva idag. Inte nog med att Seltmann Weiden fortfarande tillverkar serien, den är dessutom billigare att köpa ny än begagnad. Enda skillnaden, förutom priset, är att man slipper bestickrepor. Dessutom finns en mängd ytterligare delar som mig veterligt aldrig såldes via DUKA. Jag har själv kompletterat min Anna-servis på detta sett och är mycket nöjd. Leverans sker inom några dagar.

DUKA sålde även andra serviser under eget namn. Någon som vet mer om dem?Click image for larger version

Name:	006.jpg
Views:	1
Size:	34,4 KB
ID:	659249

Gustavsbergsblommor av Stig Lindberg är ett annat alternativ om
    man gillar små stiliserade blommor som dekor. Dom brukar man kunna
    hitta RIKTIGT billigt på loppis.
    https://www.google.se/search?q=gustavsberg+blommor&tbm=isch&tbo=u&source =univ&sa=X&ei=XZM5UoqDIY3S4QS0noCQCw&sqi=2&ved=0CC 0QsAQ&biw=1368&bih=757
    &dpr=1

PS Varning dock för att flintgodsporslinet INTE tål maskindisk .
    Last edited by prylsnubben; 2013-09-18, 13:59.

Comment

Har den sålts under ytterligare namn?

Hej igen

Förutom att denna Seltmann-Weiden-servis har sålts som Duka Anna undrar jag om någon känner till om den sålts i Sverige under ytterligare namn? Jag har för mig att jag för något år sedan såg en annons i en av de större veckotidningarna, möjligen Hemmets Journal, om att abonnera på en servis som var mycket lik Duka Anna. Samma princip som Fyrklövern således men inte detta företag. En förklaring kan vara att rättigheterna till servisen i Sverige sålts vidare eller låg i ett separat bolag som ej berördes av Dukakonkursen. Vet någon något mer? Länk?

Comment

Working...
      X