Har inte för mig att jag sett någonting liknande. Det känns som denna såssnipa är rätt ny, lite slitage efter användning finns. Glasyren i perfekt skick, ingen krackelering. Leran är gulaktig. Var har denna gjorts? Kan det vara en medelhavsgrej tro?
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Nytillverkad fajans
Collapse
X
-
Ett av världens mest spridda mönster. Har tillverkats av både Rörstrand och Gustavsberg samt Willeroy och Boch under modern tid. Däremot var npg danskarna först en gång i tiden. En mer utarbetad version heter musselmalet. Har ingen aning om varifrån snipan kommer. Att den försöker efterlikna gammalt danskt mönster gör att den inte har någon självständig stil och blir därmed svårbedömd. Den behöver nog inte vara så ny...
-
Modellen är ju sengustaviansk/empire, så det sätter ju bakre gränsen.
Annars hade väl Danskarna kopierat mönstret från Meissen, jag har sett 1700-talssaker med en snarlik dekor.
Jag tror nog att det är en 1800-talssak i alla fall, fast något riktigt snarlikt har jag inte sett. Hur förhåller det sig med tennglasyrer och vanliga krukmakerier?
Jag vet ju att en del krukmakare gjorde förmål med tennglasyr alla fall i slutet av 1800-talet. Eftersom jag inte är så hemma på de tekniska kraven för att glasera på det sättet vet jag inte hur vanligt det var längre tillbaka. Det krävs ju högre värme i ugnarna.
Den ser mer ut som krukmakargods än fabriksvara - fast det är ju mest ett förslag. Vi får väl se om någon annan tror sig kunna säga mer.
Comment
Comment