Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Kinesiska tallrikar 1600-1700-tal

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Fråga: Kinesiska tallrikar 1600-1700-tal

Min man har ärvt 3 st tallrikar som ska vara tillverkade i Kina på 1600-talet, enligt vad han har fått veta. De ska även vara handgjorda.

Han vill ha hjälp med att få ett ungefärligt värde på dem, samt så mycket information om dem som det går att få.

Lägger in bilder på dem här.

Jag antar att det finns kunnigt folk här - som kan lite om kinesiskt / asiatiskt porslin?

Någon som kan berätta något?

Tack på förhand!

Click image for larger version

Name:	chinaplate1wopt.jpg
Views:	1
Size:	82,9 KB
ID:	658367

Name:	chinaplate2wopt.jpg
Size:	106,9 KB
ID:	658366

Name:	chinaplate3wopt.jpg
Size:	82,3 KB
ID:	658365

Name:	chinaplates_under_wopt.jpg
Size:	55,8 KB
ID:	658364
    Last edited by Andeena; 2013-07-07, 11:27.
    "Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt -
    och till och med då är det omöjliga kanske bara omöjligt än så länge." /Pearl Buc
    k

Hejsan!
    Här kommer en länk med Kinesiskt Imariporslin

Comment

Tack!

Tack Fnusfröken! Jag ska genast titta in i länken.
      och till och med då är det omöjliga kanske bara omöjligt än så länge." /Pearl Buc
      k

Comment

Fina tallrikar

Dina tallrikar är från 1700-talet och dessutom före 1750. Tillverkade i Jingdezen, värde c.a 500:- - 1000:-/ st. Kopior på ursprungligt japanskt
        porslin dekorerat i orten Imari. Hälsn. Kaolin
        Last edited by kaolin; 2013-07-09, 19:51.

Comment

Tack Kaolin för din info!

Jag har själv googlat runt lite mer nu eftersåt, och hittat lite porslin som påminner mycket om dessa tallrikar och sett att det finns både japanskt och kinesiskt porslin som ser 'likadana' ut. Men jag har ju inga som helst kunskaper i detta ämne - vilket jag förstår att du har.

Min man har ärvt dem från sina holländska föräldrar som ärvt den från sina föräldrar (min mans mor- eller farföräldrar) och enligt dem (föräldrarna) så ska porslinet vara värderat o granskat och då har det hävdats att det är kinesiskt porslin (vilket ju, i och för sig, kanske inte är nå'n garanti). Signaturerna på undersidan ska ha varit ett "plus" vid värderingarna. Familjen köpte dessa tallrikar under en period då man tog hem mycket kinesiskt porslin i Holland (byteshandel? i/kring krigstider).

Edit: Fel av mig om när de köptes till familjen. Uppenbarligen var morfadern intresserad av antikviteter och även handlade lite med antika föremål, mest möbler. Det verkar som att han har köpt på sig dessa tallrikar innan det blev populärt att importera kinesiskt porslin till Holland. Det har även sagts att morfadern kan ha fått tallrikarna i utbyte mot något annat - d v s 'byteshandel' - under 2:a världskriget.

Jag ska googla lite mer på uppgifterna jag fått av dig - det låter spännande!
          Tack igen!
          Last edited by Andeena; 2013-07-10, 16:57.
          k

Comment

Working...
          X