Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hjälp med att identifiera kinesisk tekanna i lera från Yixing.

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Fråga: Hjälp med att identifiera kinesisk tekanna i lera från Yixing.

Hej

Vi ropade nyligen in en låda med saker på en auktion. Ett av föremålen var en oansenlig tekanna till synes gjord i rå, oglaserad lera.
    Efter att ha efterforskat det hela har jag förstått att det förmodligen rör sig om en kinesisk tekanna från Yixing-provinsen.
    Om de är gjorda av "rätt" lera och av en kunnig tekannetillverkare kan de vara ganska eftertraktade, men det finns tydligen även gott om förfalskningar och kopior.

Tekannan har en dikt (eller liknande) skrivet med kalligrafi på sidan.

Det finns en stämpel på insidan av locket, och en under kannan. Båda är ganska otydliga. Den under kannan har en kines lyckats översätta till "medium size, lion, ball", vilket förmodligen refererar till modellen, där locket pryds av ett lejon med en boll mellan tassarna.
    Inne i locket är det svårare att se vad som står. Eventuellt är det första tecknet "Zhu" (enligt en kines) eller en färg, "vermillion/cinnabon" enligt en japan.
    Kan det ha något med lertypen som använts att göra?

Jag bifogar en bild på kannan, två på gravyren i locket och en på stämpeln under kannan.

Någon här som kan något om Yixing-kannor, och kan hjälpa mig att lista ut var/vem/när kannan är gjord?

/dr g

Click image for larger version

Name:	yixing_teapot.jpg
Views:	1
Size:	99,9 KB
ID:	658293Click image for larger version

Name:	bottom_stamp.jpg
Size:	121,7 KB
ID:	658294Click image for larger version

Name:	lid_stamp1.jpg
Size:	125,6 KB
ID:	658295Click image for larger version

Name:	lid_stamp2.jpg
Size:	127,1 KB
ID:	658296

Lite hjälp kanske.....

Vermillion är två färger i en för att göra det enkelt, betyder röd med lite orange i. Cinnabon ska vara Cinnabar, och är ett annat namn på Vermillion, värt att notera är att Cinnabar även är en mineral som finns i Guizhou provinsen i Kina men även i många andra länder ,färgen som mineralen ger kan bli allt från intesivröd till grå. Om åldern på kannan kan jag inte säga något, men skulle det nu vara en äkta yixing kanna oavsett ålder så har den ju värde, ska visst vara te-människornas Rolls Royce, hoppas att någon kan hjälpa er mer.
    MVH

Comment

Ursprungligen postat av Krister74 Visa inlägg
      Vermillion är två färger i en för att göra det enkelt, betyder röd med lite orange i. Cinnabon ska vara Cinnabar, och är ett annat namn på Vermillion, värt att notera är att Cinnabar även är en mineral som finns i Guizhou provinsen i Kina men även i många andra länder ,färgen som mineralen ger kan bli allt från intesivröd till grå. Om åldern på kannan kan jag inte säga något, men skulle det nu vara en äkta yixing kanna oavsett ålder så har den ju värde, ska visst vara te-människornas Rolls Royce, hoppas att någon kan hjälpa er mer.
      MVH
      Tack för hjälpen! Jag skrev fel som du nämner, det skulle stå cinnabar. Utan att kunna något alls om kinesisk keramik vågar man sig kanske på en gissning att stämpeln i locket beskriver leran som använts snarare än tillverkaren? Vet inte om det är vanligt.

Jag ville först bara kolla upp så den inte är antik och/eller värdefull innan jag kokar genom den och börjar använda den själv, men upptäckte att det var rätt spännande med kinesiskt porslin och keramik. Nu är jag sugen på att lära mig mer.

Comment

Hej, tror tyvärr inte att kannan är så gammal. Har själv haft en "äkta" som jag hittat på
        loppis för att senare sälja den på SAV. Den hade inga som helst märkningar och var hög
        och kantig med bambuliknande grepe. På locket fanns en groda/drake eller dylikt, precis
        som på Din, men likheten i övrigt var minimal, godset var dessutom betydligt mörkare.

Comment

Ursprungligen postat av prylsnubben Visa inlägg
          Hej, tror tyvärr inte att kannan är så gammal. Har själv haft en "äkta" som jag hittat på
          loppis för att senare sälja den på SAV. Den hade inga som helst märkningar och var hög
          och kantig med bambuliknande grepe. På locket fanns en groda/drake eller dylikt, precis
          som på Din, men likheten i övrigt var minimal, godset var dessutom betydligt mörkare.

Nej, det tror inte jag heller att den är. Den är helt klart från 1900-talet. Jag har läst att silhålet till pipen inne i kannan inte började bestå av många små hål förrän då, och det har denna. Tror dock inte den är helt ny. Den är väl använd, och verkar ha stått i ett förråd en längre tid.

Comment

Det sägs att det godaste teet erhålles i dylika, oglacerade kärl.

Comment

Hej var ute på nätet och kollade lite.

Yixing 宜兴 tillhör visst provinsen Jiāngsū Shěng 江苏省 där även staden Suzhou 苏州, Zhou Dynastin 周朝 1046 –256 f.Kr. har nog en hel del med namnet Suzhou att göra, ja verkar som om kannan syftar mer på vad den är gjord av och i vilket område, än av person.....kolla om någon kan översätta den kinesiska texten på kannan, vilket kanske inte är det enklaste med tanke på dialekt....enkel eller tradionell kinesiska, eller i värsta fall en mix av allt. Om nu kannan är använd så behöver inte det vara en nackdel, för ju mer använda dom är desto bättre te. Och att någon har använt den för att koka te i...så är det ju ett bevis i sig. Du kan pröva att hälla lite varmt vatten i och lukta på ångan, aromen på ångan avslöjar kanske en del.
              MVH

Comment

Ursprungligen postat av prylsnubben Visa inlägg
                Det sägs att det godaste teet erhålles i dylika, oglacerade kärl.
                Det verkar vara en hel vetenskap hur man brygger te i en dylik kanna.
                Misstänker också starkt att jag får kannan beslagtagen av te-polisen om jag brygger earl gray i påse i den. :-)

Den verkar hur som helst vara väldigt välgjord. Locket passar perfekt i kannan utan att kärva men verkar ändå sitta väldigt tätt.

Comment

Ja gäller visst att göra det rätt , inget engelskt blask där inte ....kolla länk http://sv.wikipedia.org/wiki/Yixingkannor

Comment

Mer info om tekannan, skapare: 朱梅芬 (Zhumei Fen)

Nu svarar jag mig själv, för jag har faktiskt fått lite mer information:

Signaturen i locket är: 朱梅芬 vilket är Zhumei Fen enligt Google translate.
                    En kinesisk person hjälpte mig att leta och hittade följande tekanna som är gjord av Zhumei Fen: http://jd.cang.com/675872.html

Jag sökte lite själv och hittade en Zhu Mei Fen i en lista över "craftsmen" som jobbade på Yixing Factory Number One.
                    Se länk här: http://terebess.hu/english/yixing1a.html
                    Artikeln är daterad 1998.

Man kan läsa mer om Yixing Factory Number One: http://en.wikipedia.org/wiki/Number_One_Yixing_Factory.

Stämplen under kannan är som sagt inte det sedvanliga sigillet jag har sett på andra kannor på nätet (någon som vet varför?), utan det står: 中狮球 vilket betyder mellan, lejon, boll.

Vad allt detta innebär har jag ingen aning om. Jag vet fortfarande inte när kannan är gjord, om den fortfarande är användbar. Om jag ens ska använda den, eller om det är ett samlarobjekt? Någon som har några idéer?

/dr g

Comment

Working...
                    X