Fick den här ståtliga tekannan av min mor. Känns som 1800-tal och England, Sverige eller Norge. Saknar märkning. Är det någon som känner igen modellen eller dekoren?
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Gammal tekanna. Svensk?
Collapse
X
-
Utan att darra på manschetten, vågar jag säga som Du England. Nyrokoko och där borta började de rätt tidigt med den stilen - 1840-talet. Men låt oss säga 1850-tal här.
Med lite tur hittar Du tillverkaren om Du bildgooglar på teapot staffordshire transferware
Då kommer en hel del läckert upp på skärmen.
-
England var min första tanke, men helt säker var jag inte även om det lutar åt det hållet.Ursprungligen postat av Gideon Visa inläggUtan att darra på manschetten, vågar jag säga som Du England. Nyrokoko och där borta började de rätt tidigt med den stilen - 1840-talet. Men låt oss säga 1850-tal här.
Med lite tur hittar Du tillverkaren om Du bildgooglar på teapot staffordshire transferware
Då kommer en hel del läckert upp på skärmen.
Om din länk säger jag: Tur för mig, mitt hem och min plånbok att jag inte handlar på internationella nätauktioner! Den där egoistiska vill ha-känslan kände inga gränser där för en stund.
Comment
-
Ja, bildgoogla var ett nytt uttryck även för mig. Men jag antar att det är det jag gör nästan dagligen, man skriver in några sökord och väljer sedan att se bara bildresultaten från sökningen. Har man tur så dyker det upp en bild på exakt det man letade efter (eller kanske något väldigt liknande) och man kan då sedan gå vidare till sidan där bilden finns och förhoppningsvis få mer information.Ursprungligen postat av Kim von Platen Visa inläggHallå, Tror också på England, men kan vara fransk...
Men vad fasen är att bildgoogla?
So long....
Comment
-
Wow! Det var ju roligt. nu har jag lärt mig något nytt igen.
Men lite tveksam känner jag mig, trots allt. Testade med en bild på en gammal och trött svart katt med vitt nosparti. De bilder google hittade åt mig föreställde uteslutande unga, vackra, svarthåriga kvinnor med ljus hy.
Comment
-
Som åsnan mellan två hötappar...
Hallå Andres,Ursprungligen postat av Andres Visa inläggMen HALLÅ!! Bildgoogla= man lägger in en bild och så får man upp samma föremål eller liknande, bra när man skall identifiera tavlor t.ex....kolla på google så ser ni en kamera när ni trycker på bilder högst upp.........2013 mina herrar!!!
Svårt att lära gamla hundar sitta och jag fastnar i klistret. Inte fasen kommer det upp någon kamera när jag klickar på google. Sitter vackert och väntar på begriplig instruktion... för det där verkar spännande... so long...
Comment
-
Tack och hallå, nu fattar jag. Hoppas många läser den här tråden... so long....Ursprungligen postat av Andres Visa inläggHej Kim, du måste läsa det jag skriver då blir det mer lättfattligt...du har google på skärmen, HÖGST UPP, TRYCK PÅ BILDER......osv...hoppas du har det gott uppe i roslagen....
Comment
-
Dekoren är väldigt lik den som finns på Mange64:s kanna och kopp från Gustafsberg (bild 4-7). http://precisensan.com/antikforum/sh...l=1#post234910Ursprungligen postat av Svärdsfalla Visa inläggFick den här ståtliga tekannan av min mor. Känns som 1800-tal och England, Sverige eller Norge. Saknar märkning. Är det någon som känner igen modellen eller dekoren?
Comment
-
Där är ju dekoren! Även om den inte är helt identisk. Nu undrar jag om Gustavsberg hade en sån här modell av kanna, för trycket antar jag kommer från England. Tack Rosa!Ursprungligen postat av Rosa Visa inläggDekoren är väldigt lik den som finns på Mange64:s kanna och kopp från Gustafsberg (bild 4-7). http://precisensan.com/antikforum/sh...l=1#post234910
Comment
ok, det är väl jag som är åsnan då, men jag är som sagt var väldigt glad över att ha fått vatten
Comment