Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Tallrik från Kina

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Tallrik från Kina

Etiketten hjälper mig föga 38/27, ja det är ju bara att dela säger ni (svaret=1,4074074074074074074074074074074), nä skämt å sido. Vad betyder etiketten? Har aldrig sett en sån etikett på kinaporslin. Hur gammal kan tallriken vara?

Click image for larger version

Name:	denhärdå.jpg
Views:	1
Size:	72,6 KB
ID:	656668Click image for larger version

Name:	denhärdå1.jpg
Views:	1
Size:	131,4 KB
ID:	656669
    Last edited by Tingeling13; 2013-02-26, 20:33.

Hej,etiketten sitter där för att tallriken förmodligen ingått i någons samling.Man hittar ofta ostindiskt porslin som är märkt/katalogiserat med olika etiketter.Tidsperioden på din tallrik är från kejsar Quianlongs period 1736-1795.
    Rätta mig gärna någon som vet bättre
    Vore roligt om någon kunde svara på i vilken genre man placerar dessa färger på porslinet,skulle vilja säga Imari men vad tusan gör den rosa pionen där...
    Last edited by Fnusfröken; 2013-02-26, 21:47.

Comment

Hej Fnusfröken!
      Tack för ditt svar. Jag hittade en länk som beskriver en tallrik från kina med bl.a pioner och de kallar den Kinesiskt Imari. Här kommer länken:

Ursprungligen postat av Fnusfröken Visa inlägg
      Hej,etiketten sitter där för att tallriken förmodligen ingått i någons samling.Man hittar ofta ostindiskt porslin som är märkt/katalogiserat med olika etiketter.Tidsperioden på din tallrik är från kejsar Quianlongs period 1736-1795.
      Rätta mig gärna någon som vet bättre
      Vore roligt om någon kunde svara på i vilken genre man placerar dessa färger på porslinet,skulle vilja säga Imari men vad tusan gör den rosa pionen där...

Comment

Ok,nu har jag googlat runt lite och förstått att det finns något som heter famille rose imari,till den kategorin hör din tallrik.
        Färgskalan på "vanligt" imari porslin håller sig till blått,orange och ibland lite guldinslag.
        På famille rose imarin har man lagt till rosa färg i dekoren.
        Häpp och återigen har man lärt sig något nytt

Comment

Working...
        X