Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Kina 1800/1900-tal?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Kina 1800/1900-tal?

Har under året som gått samlat på mig en mindre mängd porslin som jag köpt i tron att det är från Kina eller Japan och 1800-tal och/eller tidigt 1900-tal. Allt är köpt i Sverige och på loppmarknader eller Second Hand-butiker.

Börjar med att lägga ut en större tallrik (25,5 cm) och ett skålfat (21,5 cm) med tryckt dekor som jag tror är från samma tidsperiod. Min uppfattning är att de båda har samma kvalitet vad det gäller tillverkning, tryck och porslinets massa. De är förhållandevis tjocka och tunga i godset jämfört med t.ex det traditionella 1700-tals porslinet från Kina.

Är de från Kina och i såna fall från vilken tidsperiod? Övrig information är förstås också av intresse. Tacksam för svar.
    Bifogade filer

Ska bli spänande att följa den här tråden. Min spontana gissning är att om det är tryckt är det mycket senare, men jag har ingen susning egentligen...

Comment

Tror att de är japanska

Comment

Imari

Att försöka identifiera och/eller gissa på den här typen av porslin tror jag är svårare än det är generellt. Kopior finns ju i obegränsade mängder. Hade jag haft mer detaljerade bilder hade det nog blivit lättare. Ännu bättre är det ju förstås om man får syna, hålla och känna på föremålen.

Ursprungligen postat av Peter S Visa inlägg
        Ska bli spänande att följa den här tråden. Min spontana gissning är att om det är tryckt är det mycket senare, men jag har ingen susning egentligen...
        För ovanlighetens skull hoppas jag du har fel där, Peter. Har inte betalt några större summor, men tycker förstås att det är roligare om de är från runt sekelskiftet 1900 än 1980-tal. Visar det sig att din gissning är korrekt är det inte fy skam, för då har jag ju lärt mig något.

Ursprungligen postat av Fnusfröken Visa inlägg
        Fnusfröken. Har nu sett över Google efter ditt tips och Japan verkar korrekt. Tack för gissningen och för länken! Asiatiskt porslin verkar vara ditt område. Samlar du?

Bifogar bilder på ett skålfat med Imaridekor som har jag tycker har samma form och kvalitet som de övriga. Till skillnad från de tidigare är den här målad för hand.

Edward Chetwynd Antiques offers a wide range of quality antiques near Crickhowell, together with Independant Auction Advice and a restoration service
        Bifogade filer

Comment

Nej jag "samlar" inte men jag har några enstaka enkla ostindiska föremål o försöker att lära mig mer.
          Gick faktiskt på formen på fatet med den vågiga kanten och dekoren på undersidan som ju är vanligt förekommande på Imarifat från Japan.Tidsperioden var också ganska förutsägbar pga dekoren.
          Det är spännande med ostindiskt,finns inte en chans att man blir fullärd här inte.Dels för att det är ett så stort område,dels för att det finns nytillverkat i gammal stil och kanske främst för att ostindiska föremål inte växer på träden här ute på vischan där jag bor
          Måste hitta nya intresseområden då jag känner mig smått blasé på UE,Gefle o Gabriel keramik.Nu har jag tack vare PES fått upp ögonen för att man kan fynda annan intressant svensk keramik men eftersom jag gillar lite äldre prylar så fokuserar jag på fajans både svensk o utländsk samt orientalisktporslin förtillfället.

Comment

Working...
          X