Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Tysk keramik (West Germany)

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Fråga: Tysk keramik (West Germany)

Som alla säkerligen uppmärksammat så står det tysk keramik på varje erikshälpen, loppisbutik mm...Det är ALLTID bra priser och kvalitén är förvånande hög med tanke på priserna. Dock finns det lite saker jag har funderat på.

Jag vet inte om ni har sett sidan, men www.retropottery.net har ofta med tysk keramik och säljer även på Ebay och det verkar ju gå fin fint, så jag undrar, är det något vidrigt som jag missat med den tyska keramiken eller varför är den så billig?

Sen undrar jag hur man hittar tillverkarnas namn på många av pjäserna då dom ofta endast har märkning undertill (typ: West Germany 3057)? Jag har sett att Scheurich ofta har klistermärken men förutom det så ser jag aldrig märkning av designern eller något annat som berättar om pjäsen, hur avgör man vad som är "bra" resp "dåligt"? Utöver att använda ögonen då, men det är INTE det jag är ute efter som du säkert förstod.

Finns det någon bra sida likt grödingesantik för UE objekt därman kan slå serie nr mm och få fram info om keramiken?

Fyll gärna på med egna frågor,funderingar eller rent av fakta om du har något att tillföra, jag är idel öra och vill lära mig.

Tack på förhand

/Dressingprivaten
    Collecting everything and nothing!

I senaste numret av tidningen Hus och Hem Retro finns ett fylligt reportage om tysk keramik. På nedanstående blogg kan du nog hitta en hel del också.

http://tusenvaser.blogspot.se/

och här på Pes, till exempel:

http://precisensan.com/antikforum/sh...sk-keramik-Bay

Comment

NICE! Tack för hjälpen,en hel del intressant läsning minst sagt. Jag tror att jag börjar få en bild av vad man ska leta efter måste jag säga. Det ska bli kul att sätta tänderna i något utländskt som verkar rätt tillgängligt också, ska söka på Ebay lite o se hur marknaden ser ut också hehe

Men jag tycker att det ärlite konstigt att formgivarens namn aldrig är inkluderat och att man måste ha lite kunskap om fabrikerna och deras formspråk såvida inte etiketten är kvar. Aningen konstigt organiserat vill jag påstå, men men.

Comment

Här är en informativ sida, tyvärr rätt rörig men innehåller en hel del bra information:

http://www.ginforsodditiques.com/wgermanmarks.html

Jag har en del tyska vaser, inte så många för tyvärr är de som finns i våra trakter rätt tråkiga och ofta naggade. Riktigt spektakulära och färgstarka har jag tillsvidare tyvärr inte träffat på.
        Last edited by Rosino; 2013-03-04, 08:29.

Comment

Jag har navigerat mig fram till den där ginsforoddi......men jag tycker att sidan är sukt dålig verkligen, asså missförstå mig rätt nu, han har bra saker och info men det är den fulaste och sämsta sidan på länge, han borde skämmas

Comment

Jag har navigerat mig fram till den där ginsforoddi......men jag tycker att sidan är sjukt dålig verkligen, alltså missförstå mig rätt nu, han har bra saker och info men det är den fulaste och sämsta sidan på länge, herren borde skämmas

Comment

Ursprungligen postat av Designpiraten Visa inlägg
              Jag har navigerat mig fram till den där ginsforoddi......men jag tycker att sidan är sjukt dålig verkligen, alltså missförstå mig rätt nu, han har bra saker och info men det är den fulaste och sämsta sidan på länge, herren borde skämmas
              Han är säkert mera intresserad av vaserna än av data och hemsidor - jag håller med om att sidan är rörig, men jag tycker det är bra att nån vill dela med sig av sina kunskaper även om upplägget inte är det bästa.

Comment

Ursprungligen postat av Designpiraten Visa inlägg
                Men jag tycker att det ärlite konstigt att formgivarens namn aldrig är inkluderat och att man måste ha lite kunskap om fabrikerna och deras formspråk såvida inte etiketten är kvar. Aningen konstigt organiserat vill jag påstå, men men.
                Anledningen är att fabrikerna inte tänkte på Traderare och eBayare (som vill tjäna en hacka i efterhand) när de tillverkade vaserna. De skulle bara generera pengar åt fabriken. Fanns det en anledning att infoga tillverkarnamn eller designer för att höja priset i första ledet hade de säkert gjort det, men det här skulle vara biligt att köpa och ännu billigare att producera. Att de blivit populära igen på andrahandsmarknaden kunde de inte veta (och hade säkert inte heller serverat för om de visste det). Mycket smart organiserat, skulle jag vilja påstå.

Comment

Jo jag har förstått det nu efter vidare läsning, väldigt osolidariskt och även rätt konstigt att dom inte hade anställda sierskor som kunde förklara för dom att märkning är braaaaaaaaaaaa. Antar att det blir att bita i det sura äpplet och acceptera verkligheten

Comment

MEN?

Så här års, kan väl ett AROMA nätt och jämt duga, nu när Jona Gold importen
                    gick för en femma kilot förra veckan på ICA.
                    Måttligt sura, syrliga att bita i!
                    VERKLIGHETEN, hyggligt goda i brist på..
                    Inget är den andre givet, utom vördnaden=respekten!

Förbanne mig, det här lät religiöst..
                    Vi ses i varmare trakt...

Håll ut!
                    Last edited by Mont blanc; 2013-03-04, 19:15.

Comment

Ursprungligen postat av Mont blanc Visa inlägg
                      MEN?

Så här års, kan väl ett AROMA nätt och jämt duga, nu när Jona Gold importen bla bla bla....
                      Vad rökte du egentligen i går kväll? Eller finns det en äppeltråd som jag har missat?
                      Last edited by Hossbach; 2013-03-05, 21:45.

Comment

Hossback: Jag nämnde "sura äpplen" vilket fick allmighty Monty att springa ner till Konsum för att sedan snabbt plita ner sitt svar och namedroppa två äppelsorter då han är lite av en allvetare.

Comment

Working...
                        X