Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Tyrolerska med vevlira från Meissen och förmodligen av Johann Joachim Kändler

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Tyrolerska med vevlira från Meissen och förmodligen av Johann Joachim Kändler

”Loppmarknadsbytena” på mina nya jaktmarker på Bjäre är jag nöjd med. Låt det fortsätta på det viset! Den gångna veckan fann jag denna 1700-talsfigurin från Meissen; odekorerad men frågan är om jag inte tycker den är väl så läcker som de som är dekorerade. Mitt andra fynd är förmodligen en amputationskniv av Liston-typ som jag kommer att posta senare. Just fingrarna på vänsterhanden har blivit amputerade.

Click image for larger version

Name:	Meissen res.jpg
Views:	1
Size:	34,3 KB
ID:	656183Click image for larger version

Name:	Meissen 2 res.jpg
Size:	30,1 KB
ID:	656184Click image for larger version

Name:	Meissen 3 res.jpg
Size:	104,0 KB
ID:	656185Click image for larger version

Name:	Meissen 4 res.jpg
Size:	38,2 KB
ID:	656186

Annars verkar det vara gott om vilt just utanför fönstret. Ett rådjur betade på ängen igår eftermiddag.

Name:	Rådjur 1 res.jpg
Size:	106,2 KB
ID:	656188Click image for larger version

Name:	rådjur res.jpg
Size:	74,7 KB
ID:	656189

Hur sökte jag för att finna just min figurin på nätet? Jag visste att instrumentet som hon spelar är en vevlira på tyska heter det Drehleier. Så sökorden var Meissen och Drehleiher. Meissen borde det vara även om det är svårt att se att det rör sig om korsade svärd, eftersom det har flutit så.

Name:	Clipboard01.jpg
Size:	62,7 KB
ID:	656187

Dorotheum 18.10.2012

Tirolerin mit Drehleier,
    sie sitzt auf Felssockel und spielt, bekleidet mit türkisem Hut, purpur Band und Goldborte, weißem Rüschenhemd mit türkiser Masche, weißem Mieder mit Goldborten und roter Verschnürung, weißer Schürze, weißem Rock mit farbig und gold gemalten indianischen Blütenzweigen und Goldborte, türkisen Schuhen mit zinnoberroten Maschen und Absätzen, Sockel mit Blütenbelag, Höhe 13,5 cm, Meißen, blaue Schwertermarke auf unglasiertem Stand um 1750, Modell von J. J. Känder um 1736 (Ru)

Lit.: A. Gräfin von Wallwitz, Celebrating Kaendler, München 2006, S 55, Abb. 6;
    Lit.: Meissen, Barockes Porzellan, Hsg. Patricia Brattig, Köln, S 115, Abb. 35;

Tirolerin mit Drehleier
    Auf felsiger Anhöhe sitzende junge Dame in sommerlicher Tracht, mit beiden Händen eine Drehleier spielend. Das dunkle Haar bedeckt von grünem Hut. Polychrome Malerei mit Gold. Unw. rest.; Entw. Johann Joachim Kaendler. Schwertermarke. H. 13 cm.
    In den 40er Jahren schrieb Johann Joachim Kaendler "1 sizend Tyroler Mägdgen auf der Leyer spielend, ..." (Zitat Rückert).
    Vgl. Rückert, Abb. 934; Kat. Museum Köln, Figürliches Porzellan, Abb. 120.
    Meißen. Um 1745.

Koller 19. März 2007
    1629 FIGUR EINER DREHLEIHERSPIELERIN, Meissen, um 1745.
    Modell J.J. Kändler. Sitzend auf ihrem Schoss eine Drehleiher spielend, bekleidet mit einem violett weissem Hut einem hellgrünen
    Mieder über weisser Bluse und Rock mit gelber Schürze, auf felsigem Sockel. Unterglasurblaue Schwertermarke an der Rückseite. H
    12,5cm. Kleine Restaurierungen.

Last edited by Kaptenen; 2013-02-04, 22:16.

Grattis till fyndet! Jag kan tycka att de odekorerade figurinerna kan vara minst lika vackra som de målade. Dessutom framhävs materialet och modellerandet på ett helt annat sätt än när dekoren drar till sig uppmärksamheten. Men vet vi när den kan vara gjord? Formarna har ju sparats länge och modellerna har tillverkats under lång tid. Inte heller blir man klok på hur svärden korsats i olika tider. Små individuella avvikelser från stämpelböckernas exempel kan förflytta stämpeldateringen lång period framåt eller bakåt.
    Tänk ändå att de vågade göra strängarna sådär. Jag tycker de borde gå av i bränningen!

Comment

Gratulerar, Kaptenen!

Ursprungligen postat av Peter S Visa inlägg
      "Jag kan tycka att de odekorerade figurinerna kan vara minst lika vackra som de målade."
      Instämmer med Peter S.

När det gäller dekorerade figuriner är det ju oftast bara dekoren man studerar. Formgivningen glömmer man (eller i.a.f. Jag) lätt bort. Är dekoren lite slarvigt utförd, kan hela figurinen kännas trist. Meissen har väl dock ej gjort sig kända för taskiga dekormålare.

När det gäller figuriner i mera enklare utförande gör de sig nog bättre med dekor.

Comment

Stort grattis Kaptenen, riktigt kul att se och att hitta ngt från 1700-talet och av Meissen dessutom är sjukt kul tycker jag.
        Gällande vänsterhanden så hade jag faktiskt inte lagt märke till det om du inte nämnt det. Ser nästan ut som om hon håller fingrarna runt instrumentet, så jag kan tycka att det var på ett "bra" ställe den gått sönder i så fall.
        Pes är mitt google.

Comment

Tack så mycket!

Figuriner med damer som spelar vevlira från Meissen finns det några stycken olika. Det är svårt med tidsbestämning särskilt när de är odekorerade. För det är just som du säger Peter S att Meissen har tillverkat och kanske än idag tilllverkar dessa 1700-talsfiguriner.

Det är få figuriner som man får se undersidan på dock finns det en snarlik vevlirerska av annan nationalitet, som jag hade svårt att utifrån den målade signaturen kunna bestämma till Meissen. Säljaren daterar till 1740, men är det modellen som då avses. Bottnen är lika "ruff" och hålet är glaserat invändigt.

Name:	Meissen Tirolerin ver res.jpg
Size:	34,1 KB
ID:	543965Click image for larger version

Name:	1964130_7.jpg
Size:	47,9 KB
ID:	543967Click image for larger version

Name:	1964130_5.jpg
Size:	54,4 KB
ID:	543966

Att det verkligen rör sig om Meissen blir klart när man finner denna auktionslot Colombina ur Commedia dell'Arte med vevlira och Pantalone med säckpipa. Modellerna dateras till 1736 och de är utförda ca 1750.

Last edited by Kaptenen; 2013-02-05, 00:02.

Comment

Ursprungligen postat av wasistdas Visa inlägg
            Stort grattis Kaptenen, riktigt kul att se och att hitta ngt från 1700-talet och av Meissen dessutom är sjukt kul tycker jag.
            Gällande vänsterhanden så hade jag faktiskt inte lagt märke till det om du inte nämnt det. Ser nästan ut som om hon håller fingrarna runt instrumentet, så jag kan tycka att det var på ett "bra" ställe den gått sönder i så fall.
            Tack! Ja, det hade kunnat vara värre!

Comment

Ett mycket fint fynd, som väl också kan ses som ett förnämligt välkomnande av den nya hemorten, Kaptenen.
              Jag sällar mig till gratulanterna!

På något sätt, får damen mig också att tänka på irländska Beleek. Men kvaliteten i detaljutförandet är högre här.

Comment

Tack så mycket Gideon!

I jakten på vardagliga och nödvändiga saker som t ex stekjärn i mina drygt 150 flyttkartonger gör jag åtskilliga fynd dagligen, som jag har glömt bort att jag har gjort. Idag fann jag ett antikt ytterfoder från Egersund. Denna lilla figurin hittades dock i en antikaffär i Ängelholm för 60 kr.

Comment

Menar Du allvar? Hela 60 kronor?
                  Helt otroligt.
                  Hur stor är figurinen?
                  Tro inte att den hade stått kvar, om jag hade varit där timmen innan.

Antikhandelns specialitet måste vara möbler, och ingenting annat...

Comment

Jag tror att de har ganska hyfsad koll i affären som är stor och har ett brett sortiment av det mesta, dock inte av 1700-talsfiguriner! Jag tror att innehavaren liksom jag såg att den var skadad och därför blev det ett lågt pris och sedan är det möjligt att han inte trodde att det var Meissen och för den delen en tidig produktion som jag själv lutar åt.

Ca 13 x 7 x 7 cm jag har inte mätt utan går på uppgiften om de andra sålda. Jag får kontrollmäta när något mätinstrument dyker upp!

Det motiverar trots allt inte det låga priset!
                    Last edited by Kaptenen; 2013-02-05, 01:58.

Comment

Som riktigt fyndköp hade jag gissat på 300 till 400:-, trots några tappade fingrar, men 60...
                      Man må ha välsmort munläder, för att komma ner till det priset, men om det redan var skrivet - så måste innehavaren haft en missmodig dag, då prislappen skrevs.

Inte ens någon av deltagarna i BBC:s Antique Road Trip har lyckats så bra.
                      Well done!

Comment

Prislappen var redan skriven och det var den på amputationskniven också och jag hade inte lust att pruta på 85 kr.

Figurinen kommenterade han inte, men kniven påpekade han för säkerhets skull att den var mycket vass.
                        Jag svarade då att den var speciell och det tyckte han också.

Comment

Working...
                        X