Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Signerat keramik krus med rådjur

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Signerat keramik krus med rådjur

Vet inte riktigt vart denna kan tänkas komma ifrån, så den hamnar under övriga Världen.

Som synes ett krus med ett rådjur på "framsidan". Det ser ut som att det har lite ålder, även om det inte är jättegammalt.
    Undertill signerat med vad jag utläser som Ag n alt Ag r. Under detta antar jag priset 38:- ngt.

Någon som sett signaturen eller godset tidigare?

Click image for larger version

Name:	UFO Krus signerat AG.jpg
Views:	1
Size:	54,0 KB
ID:	655494

Name:	UFO Krus signerat 1.jpg
Size:	43,8 KB
ID:	655492

Name:	UFO Krus signerat 2.jpg
Size:	48,3 KB
ID:	655493
    Pes är mitt google.

Även om det ser lite konstigt ut, skulle det även kunna stämma med 1938. Jag gissar på att det är en stiliserad gasell.

Comment

Med tanke på att dekoren verkar kallmålad och lackad (se flagorna på halsen) så kan det mycket väl vara målarens signatur i botten. Målningen kan vara utförd på annat ställe än där kruset tillverkades.

Comment

Jag får finska vibbar med det "örat".

Comment

Ursprungligen postat av prylsnubben Visa inlägg
          Jag får finska vibbar med det "örat".
          Och jag av den något koniska mynningen.
          A&J i Höganäs var ofta på det örat och rullade dem, och hade att göra med hemmamålare, men en titt på sidan 140 i Åsa Hellmans bok "Keramikkonsten i Finland", bär syn för sägen att skapelsen med stor sannolikhet är från Kupittaan Savi.
          Där ser man en stor urna, med konisk mynning som sägs vara signerad med K och dateringen 8.2.1945.

Ett mail till Åsa, kanske ger svaret på vem konstnären var?
          Om kruset nu alltså är finskt...

Comment

Jag såg en liknande för ett par veckor sedan men på den hoppade en hjort bland lövverk. Dock helt omärkt. Vasen alltså

Mvh
            EMil

Comment

Ett sent men stort tack för all input. Det har blivit några dagars letande på google och ebay, men utan att komma vidare tyvärr.
              Jag ska ta och maila Åsa som Gideon tipsade om. Återkommer givetvis med info.
              Pes är mitt google.

Comment

Working...
              X