Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Lättviktig tekopp med fat

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Lättviktig tekopp med fat

Alltför väl bekant är det tunna porslinet från Japan, som sjömän tog hem hela serviser av under första halvan av 1900-talet, och dessa domineras oftast av rött i utanpåliggande dekorer.

Den här guldiga koppen med fat, skulle jag inte ha köpt, om den inte hade varit öronlös och riktigt skör i händerna. Totalvikten är endast 69 gram.

Ja, vad kan sägas om ålder och namn för denna variant?

Click image for larger version

Name:	Tekopp och fat 1.jpg
Views:	1
Size:	20,7 KB
ID:	655150

Name:	Tekopp och fat 2.jpg
Size:	19,3 KB
ID:	655151

Name:	Tekopp och fat 3.jpg
Size:	23,7 KB
ID:	655152

Name:	Tekopp och fat 4.jpg
Size:	25,2 KB
ID:	655153

Name:	Tekopp och fat 5.jpg
Size:	18,0 KB
ID:	655154

Name:	Tekopp och fat 6.jpg
Size:	13,9 KB
ID:	655155

Name:	Tekopp och fat 7.jpg
Size:	16,9 KB
ID:	655156

Bumpar frågan.

Och ja, jag vet att märkningen mycket väl kan vara upp och ner, men i det här fallet var det lite svårt att avgöra, innan bilderna lades ut.

Comment

Ursprungligen postat av Gideon Visa inlägg
      Bumpar frågan.

Och ja, jag vet att märkningen mycket väl kan vara upp och ner, men i det här fallet var det lite svårt att avgöra, innan bilderna lades ut.
      Hej Gideon!
      Jo, upp och ner...
      Jag har iaf kunnat översätta 三川内 som Mikawachi. Hoppas det stämmer.
      Resten har jag svårt att läsa/hitta.
      Din fina kopp kan vara därifrån http://www.sasebo99.com/english/sase...chi/index.html

Hälsningar bonnie

Comment

Bra jobbat Bonnie! Det stämmer säkert. På en kinesisk sajt fann jag denna blåvita vas också den märkt HIRADO BAN ZO Mikawachi 平户产三川内 http://www.m50.cn/html/68/n-14968.html http://www.waiapo.com/orientalcats/j...ks-hirado.html

Comment

Tack så mycket Kaptenen

Här är också en bra länk med mera information

bonnie

Comment

Tusen tack!

Det blev någon timmes nattmanglng på Google, innan det var dags att tänka på tidigt uppstigande...
            Men det var roligt att se och läsa många andra länkar, varav gotheborg.com var en:
            Dictionary of Antique Chinese and Japanese Pottery and Porcelain Terms

Flera koppar, med och utan fat, och även lock finns att se, men ingenstans hittade jag målade dekorer i enbart guld på vitt.
            Jag har förstått att min tekopp med fat var en exportvara, men när?
            Sen så hickade jag till av bonnies sista länk. Det stämmer bra med äggskalsporslin och det är förunderligt att det klarat sig så länge, utan minsta lilla nagg.

Comment

Jag missade koppen när du la upp tråden. Igår när jag såg den var jag från början ganska säker på att den var kinesisk pga dekoren som är helt kinesisk med pioner, persika, fenixfåglar mm, men tyckte inte att kombinationen med målade röda tecken kändes vidare kinesisk utan mer japansk. När jag uppdaterade tråden hade redan Bonnie kommit fram till halva texten.

Äggskalsporslin är benämningen på föremål i supertunt gods. Vad porslin målat med endast gulddekor kallas vet jag inte. I kombination med järnrött kallar holländarna det för "melk en bloed" dvs mjölk och blod.

Här japanska tallrikar daterade till mitten av Edo-periden (1603 -1868), vilket sammanfaller med Qianlong.
              Lot 1601: http://www.venduehuis.com/online_cat.../16/rubriek/65

Nu tror jag inte att din kopp är så gammal utan snarare från slutet av Edo eller från Meiji (1868-1912), då Japan hade öppnat sina gränser för handel efter amerikansk kanonbåtsdiplomati.

Comment

Ett senkommet, men likväl stort tack för Ditt inlägg, Kaptenen.
                Jag tror också på sent 1800-tal, och koppen med fat, har rätt att få åldras i lugn och ro. För tillfället är dess otium i en skolåda, till den dag då en säker plats finns att intaga i ett vitrinskåp.
                Och intagande är ju setet!

Comment

Working...
                X