Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Der Drescher, Lohn der Fleissigkeit- tallrik märkt F ankare S.

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Der Drescher, Lohn der Fleissigkeit- tallrik märkt F ankare S.

Den här gillar jag och undrar om vi kan leta rätt ett ursprung på. Flintgods är det nog. Stämpeln på undersidan är "Fo 8" med ankare. Någon som tror sig veta eller gissa lite?
    Bifogade filer
    Last edited by Kaptenen; 2011-02-27, 21:01. Anledning: Ändrat rubrik för bättre sökbarhet

Rolig tallrik E.B.
    Här kan du se Chelsea's ankarmärken och längst ner kan du bläddra två sidor till och se snarlika.

Comment

Det var en lite rolig tallrik.
      Nog känns det som den har viss ålder - alla fall runt mitten av 1800-talet eller kanske t.o.m. lite äldre.
      Bården verkar ju vara kopplad till det agrara motivet - men vad menas med påskriften: "Slagmannen/Tröskaren - Flitens lön"?
      Det verkar ju finnas en hel del Tyska kopiatörer av ankaret.

Comment

Ungefär så har jag också tänkt vad gäller ålder FBQ, första halvan av 1800. England är ju ankarstämpelns förlovade land, men den har ju spridit sig till mer eller mindre resten av Europa också. Engelsmännen var dock duktiga på att sälja gods runt om i världen med diverse motiv så man kan nog inte utesluta att tallriken är tillverkad i England för en tyskspråkig kund.

Comment

Tänkte till lite till. Antagligen har väl tallriken ingått i en serie med olika motiv från åkerbruket, sådd, plöjning osv som sedan avslutas med slagmannen - fliten lön. (fast den kanske hade varit roligare som en ironisk kommentar - "otack är världens lön" - ju mer du lägger arbete på en lyckad skörd ju mer slit får du med tröskningen )
          Jag tycker att den känns ganska "oengelsk". Den liknar ju inte de ganska lätta och eleganta saker som Gustafsberg kopierade med de här lite "bondska" fjärilarna och blommorna - inte heller Staffordshiresakerna som den i min avatar.

Fast jag erkänner att jag inte sett särskilt mycket av varken engelsk eller tyskt porslin - det finns säkert mycket som främst varit avsett för den egna marknaden. Tyskland exporterar ju inte mycket porslin alls - alla fall hit till Sverige - det är väl i slutet av 1800-talet som tyska kaffekoppar blir populära.

Comment

Working...
          X