Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Majolica Hummingbird

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Majolica Hummingbird

Igår kom jag över en sån här. http://www.rubylane.com/item/857996-...Prunus-Pitcher

Skulle fotat den nyss men batterierna tog slut. Återkommer med bild. Känns tysk. Men vem har gjort den?

Det ligger utanför mitt kunskapsområde. Ett tips till dig är att lära dig först och köpa sen. Tvärtom kan bli dyrare än man tänkt sig.

Comment

Din kanna skulle kunna vara tillverkad av Eureka Pottery, Trenton, New Jersey cirka 1883-1887 om man får tro attribueringen i länken. I alla fall är det samma mönster med kolibrin och prunusblommorna och den knottriga fonden. Flera firmor har tillverkat liknande japoniserade mönster framför allt i England och Tyskland, en trevlig långkörare har varit "Birds and grapes" som man stöter på lite då och då.

Till skillnad från Peter S. tycker jag inte att man behöver veta först innan man köper om det inte rör sig om mycket pengar. Det är en oerhört trevlig lektion att försöka ta reda på härkomst och historia runt ett föremål man fyndat, dessutom brukar man hamna på massa avvägar och lära sig dubbelt så mycket än vad man hade tänkt. Detta gäller såklart inte om man tänkte spendera storkovan på investeringar, då kan det vara bra att göra lite research först, men jag gissar på att du inte blev bankrutt på kannan.

Comment

Ursprungligen postat av Peter S Visa inlägg
        Det ligger utanför mitt kunskapsområde. Ett tips till dig är att lära dig först och köpa sen. Tvärtom kan bli dyrare än man tänkt sig.
        Är villig att hålla med dig där Peter, om man köpt sakerna i investeringssyfte och med begränsad ekonomi. Den här köpte jag av dekorativa skäl och att den verkade ha lite ålder. Har ganska nyligen börjat förstå mig på charmen med majolika.

Comment

Ursprungligen postat av simco Visa inlägg
          Din kanna skulle kunna vara tillverkad av Eureka Pottery, Trenton, New Jersey cirka 1883-1887 om man får tro attribueringen i länken.

../..men jag gissar på att du inte blev bankrutt på kannan.
          Tack för ditt svar! Det vore ju häftigt om den kom från New Jersey. Nej, kannan köptes på den lokala loppmarknaden för tio kronor. Det klarar t.o.m. jag att lägga ut på en inredningsdetalj då och då utan att behöva ta snabblån via sms.

Bifogar bilder.
          Bifogade filer
          Last edited by Svärdsfalla; 2012-11-08, 18:56.

Comment

Verkligen bra köp! Efter vad jag googlat mig till verkar detta vara just Eureka Pottery.

Comment

Working...
            X