Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Kaiser Wilhelm II

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Kaiser Wilhelm II

Hittade denna trevliga mugg för en billig penning. Har konstaterat att det måste vara Kaiser Wilhelm II. Stämpeln från Porzellanfabrik Königszelt A.G. (1886 till 1951). Finns mellan 1914-1922. Siffrorna under muggen. Vad står dom för? Sökt o hitta endel typer av porslin med liknande bild. Men inte denna. I vilket syfte har den tillverkats?

Click image for larger version

Name:	PK1.jpg
Views:	1
Size:	36,6 KB
ID:	654506Click image for larger version

Name:	PK2.jpg
Size:	30,1 KB
ID:	654507Click image for larger version

Name:	PK3.jpg
Size:	20,1 KB
ID:	654508

Jag har svårt att tro att det är Wilhelm II. Dateringen bör vara tidigast augusti 1914, men snarare under 1915 när kriget har börjat och det är viktigt att betona att den högsta militära ledningen också är ute i fält och har dragit över ett fältgrå skyddsöverdrag över pickelhuvan.

Vi får försöka hitta någon general!

Sä här avporträtteras Wilhelm II på ett vykort från 1915.

Name:	kaiser2 (1).jpg
Size:	53,8 KB
ID:	541909

Comment

August von Mackensen (1849-1945)

Name:	Mackensen.jpg
Size:	81,3 KB
ID:	541910Click image for larger version

Name:	PK1.jpg
Size:	31,9 KB
ID:	541911
      Bain News Service,, publisher. Gen. Mackensen [between ca. 1910 and ca. 1915] 1 negative : glass ; 5 x 7 in. or smaller. Notes: Title from data provided by the Bain News Service on the negative. Photograph shows August von Mackensen (1849-1945), a German soldier and field marshal who served during World War I. (Source: Flickr Comons project, 2012) Forms part of: George Grantham Bain Collection (Library of Congress). Format: Glass negatives. Rights Info: No known restrictions on publication. Repository: Library of Congress, Prints and Photographs Division, Washington, D.C. 20540 USA, hdl.loc.gov/loc.pnp/pp.print General information about the Bain Collection is available at hdl.loc.gov/loc.pnp/pp.ggbain Higher resolution image is available (Persistent URL): hdl.loc.gov/loc.pnp/ggbain.18607 Call Number: LC-B2- 3404-11
      Last edited by Kaptenen; 2012-10-18, 00:39.

Comment

Ursprungligen postat av Kaptenen Visa inlägg
        Jag har svårt att tro att det är Wilhelm II. Dateringen bör vara tidigast augusti 1914, men snarare under 1915 när kriget har börjat och det är viktigt att betona att den högsta militära ledningen också är ute i fält och har dragit över ett fältgrå skyddsöverdrag över pickelhuvan.

Vi får försöka hitta någon general!

Sä här avporträtteras Wilhelm II på ett vykort från 1915.

[ATTACH]125477[/ATTACH]
        Hallå, hallå,
        Det är August von Mackensen och sannolikt 1915 då han blev generalfältmarskalk och var omåttligt poppis och återfinns även på minnestallrikar. So long...

Vänta lite, bilden på muggen bör vara före 1915, året då han dekorerades med storkorset, en vit variant av järnkorset.
        Bifogade filer
        Last edited by Kim von Platen; 2012-10-18, 08:33.

Comment

Hallå,
          Här har vi honom och några av hans kumpaner i Elastolins tappning (längst uppe till vänster), iklädd husarernas s.k. dödsskalleuniform
          och med marskalkstav och huggare. Figuren är från tiden före 1935. So long...

Gissa gärna på de övriga snubbarna, det är väl OK, Mr? (Alla är inte namngivna i katalogerna.)
          Bifogade filer

Comment

En trevlig mugg du hittat MrTompa. Är lite svag för såna här.

Kim, vilken samling! Själv har jag fram tills nu sett Elastolin som "tråkiga gröna gubbar" och indianer. Visste inte att de var så här detaljerade och att de föreställer verkliga personer.
            Last edited by Svärdsfalla; 2012-10-18, 17:11.

Comment

Enligt den här sidan http://www.porcelainmarksandmore.com...szelt_1/00.php användes stämpeln 1914-18.
              Hur jag än googlar hittar jag inte en motsvarande, men jag kan tänka mig att muggen ingock i en serie med olika porträtt, för att främja patriotismen under första världskriget.
              Det finns säkert något tyskt forum som ger bättre besked.

Comment

Tack alla. Har varit jättekul o läsa. Vilka kunskaper det finns. Har googlat jag med Gideon. O inte hittat något. Nu kan jag inte tyska så dom forumen får stå över för mig,
                Hittade en sida med många liknande saker iaf http://www.sammlerecke.at/patriotika/patrgruppe5.html

Comment

Rubriken passar, så här lägger jag in denna patriotiska tallrik med Wilhelm II. Diameter 18 cm och på baksidan ristad 618.

Name:	Kaiser Wilhelm II res.jpg
Size:	64,8 KB
ID:	542264

Comment

Working...
                  X