Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

vas kina? någon som känner igen denna stämpel?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• vas kina? någon som känner igen denna stämpel?

Någon som känner igen stämpeln eller som har någon annan form utav information att tillägga?
    tex ungefärlig ålder, värde, osv.

Click image for larger version

Name:	kina 1.jpg
Views:	1
Size:	104,2 KB
ID:	654274Click image for larger version

Name:	kina 2.jpg
Size:	80,6 KB
ID:	654275Click image for larger version

Name:	kina 3.jpg
Size:	37,9 KB
ID:	654276

Stämpeln är Tongzhi Nian Zhi och eftersom den är just stämplad antar man att vasen är från Guangxu:s period (1875-1908) eller något senare.

http://gotheborg.com/marks/index-china-marks.htm (jfr 489 och 754)

Värdet är svårt att uttala sig om och särskilt svårt när man inte har höjden. Kolla avslutade auktioner på bl a Tradera, Bukowskis market, Lauritz.

Comment

Höjden är 22,5cm.
      Vad skulle du chansa på? rör det sig om 100:- eller tusenlappar? under "hyfsade" förutsättningar

Comment

Här på ebay finns en vas med liknande form ute till försäljning. Utropspris $70 och "Buy it now" $1500. Inga bud med 1 dag kvar av auktionen. Det är ganska stor prisskillnad på utropspriset och BIN (vilket jag tror är lite väl optimistiskt). du kan lägga auktionen under bevakning så får du en fingervisning om hur den ligger på den internationella marknaden.

Comment

Ok, visserligen hade den några nagg. Men jag antar att den är väldigt svårsåld i Sverige.
          Tackar för din hjälp, väldigt snällt.

Comment

Inga problem! Jag tycker att dessa vaser är mycket trevliga och jag tycker att det är fantastiskt att kunna få en kinesisk antikvitet till bra priser. Jag skulle faktiskt spara din vas och vänta tills den ökat i värde och samtidigt njuta av den. Min son har flera kinesiska vaser från Guangxu-perioden eftersom han är ofantligt intresserad av Asien. Känns lyxigt att kunna ha 100-åriga vaser i en 12-årings rum.

Comment

Fråga din son om han är intresserad utav att köpa den? Mamma/Pappa betalar (; haha!
              Jag är personligen inte så mycket för kina "prylar", men denna har en härligt färg kombination. Ska försöka njuta lite.

Comment

Ha, ha, ja mamma betalar! Har dock hittat hans vaser på loppisar till förmånliga priser. Ge inte upp kinesiskt, ibland kan man hitta guldkorn.

Comment

Working...
                X