Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Havrekärvar vit kanna, studieobjekt. Engelsk?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Havrekärvar vit kanna, studieobjekt. Engelsk?

Efter tre hårda arbetsdagar tog jag bilen direkt ner på stan ,släntrade in på Emmaus och la genast märke till att det kommit in en hel del, förmodligen från ett hem, där fanns mkt keramik från kända verkstäder och annat roligt. Nu var det inte det roliga jag fastnade för, nja visst är den läcker, men nja inte rolig och priset var inte heller roligt. Fingrade på den väldigt länge, tyckte jag kände igen dekoren från ngn glaserad kanna jag haft tidigare. Gjuten, off-white, åt det ljusgrå hållet till. Ett litet M är inpressat i godset f.ö ingen annan märkning. Håller väl ca 1 liter. Hänkeln är lite bredare upptill men en gjutskarv där oxå. Får en känsla av England. Biskvi? men kan inget om det där. Mönstret är ljuvligt! Känner ngn igen eller kan gissa på ursprungsland, antar tiden är ca: 1890, 1900. vad kallas mönstret?Click image for larger version

Name:	005.JPG
Views:	1
Size:	78,8 KB
ID:	652196Click image for larger version

Name:	006.JPG
Size:	68,4 KB
ID:	652197Click image for larger version

Name:	007.JPG
Size:	62,9 KB
ID:	652198Click image for larger version

Name:	008.jpg
Size:	73,0 KB
ID:	652199
    Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

Jättetrevlig kanna, den har säkert några år på nacken Här är en tekanna i liknade gods http://precisensan.com/antikforum/sh...dshire-England
    I’m a real mean bitch!

Comment

Jag tror att jag har en till formen exakt likadan kanna i en gråblåaktig porslinsmassa (tyvärr är den inte nåbar för tillfället). Den kannan
      är i alla fall engelsk och från ca 1870 vill jag minnas. Är det förresten ett inpressat M i botten, ser mer ut som ett X för mig på bilden?

Comment

Tack bägge för input och länkar. Det är allt ett M vad jag kan se. snabba bra svar. Tackar. Engelsk, finns ju en hel drös med producenter. Få googla på.

Comment

Lyckades gräva fram, kannan i källaren. En viss likhet kan väl skönjas................
          Bifogade filer

Comment

Se där, du har ju din daterad o klar Jo viss likhet finns ju men å andra sidan, en kanna är en kanna

Comment

Jag sökte på vete istället för havre!

1870-tal kan kännas ok. Det är inte biskvi utan saltglaserat stengods.

Graduated Salt Glazed Sheaf of Wheat Pattern Jugs, ht. 6 3/4 to 9 1/4 in.

och när jag fortsätter dyker denna upp - amerikansk

"pottery pitcher made by Bennington of Vermont between the years of 1853-1858. The design on both sides is a sheaf of wheat and lilies in molded relief over a stippled pattern background. Minor high point wear but no damage at all. The bottom has the previous owner's sticker which notes that the piece was authenticated by the Bennington Museum in 1977."

Antingen rör det sig om Norton Pottery eller the U.S. Pottery Company, som åsyftas. Båda gick i konkurs 1858.

The Bennington Potters Story: read about our founder David Gil, Potters Yard history, our store and pottery factory in Bennington, Vermont
              Last edited by Kaptenen; 2012-10-03, 21:31.

Comment

England???

Hallå,
                Visst doftar kannan England. Wasakärven luktar väl mera Sverige (och senare stank den Tyskland). Symbolismen var ganska viktig då i slutet av 1800-talet och kannan kan vara
                engelsk, made for Sweden. Ska bli kul att följa tråden... sso long...
                PS. Glömmer aldrig när vännen Gideon dömde ut min spegel med Wasakärve.Min första antikvitet. Vi får ta upp saken igen.

Comment

Tack Kaptenen - du är en klippa. Ska kolla nätet imorgon, nu skall denna löneslav gå och lägga sig. Ja Kim det vore trevligt om alla frågetecken gick att räta ut, men so far so good, tycker jag!

Comment

Working...
                  X