Ja, jag undrar var den här har haft sin tillkomst. Inte märkt överhuvudtaget, ljusare gods, tung, 23.5 cm hög. Först tänkte jag Höganäs, färgsättningen drag mina tankar åt det hållet, men...tro kan man alltid göra. Vad tror ni? Påminner i formen om de raketvaser som producerades under -60-talets rymdera.

Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Jugend rinnglasyr trebent "raket "
Collapse
X
-
Last edited by prylsnubben; 2012-09-18, 22:43.
-
Jag pratade med en dansk säljare för något år sedan på Helsingborgsmässan och hans uppfattning var att den Dania-serien med den röd-vitgrå glasyren lanserades under tidigt 1920-tal. Serien blev oerhört populär och ibland dyker de upp med tennmontering. Det finns motsvarande i en blå färgställning vad den serien heter vet jag inte.
Comment
-
Otroligt tjusig vas!
Fram till för ett tag sedan var det min bestämda uppfattning att dessa raket vaser var från MA&S. Nu tvekar jag dock då jag dykt på ett par stycken på nätet som attribueras till Faiencerie de Thulin i Belgien. Det som är spännande är att det också finns flera vaser med den röd vit/grå glasyren, som är det närmaste identisk Dania-glasyren, som är märkta Belgium. Jag vet inte vem som var först belgarna eller danskarna men om man googlar på "Thulin pottery" så får man upp röd vita alster bl.a
Bilderna är lånade från nätet:
Säljs på Ruby Lane, märkt Belgium:
.
Comment
-
Oj då, nya bud...intressant, de där du visar upp på bild är ju nästan identiskt formgivna. Ska googla på Thulin, tack för tipset. Märkta Belgium, hmmm...kanske märkte MA&S inte sina???
Ursprungligen postat av simco Visa inläggOtroligt tjusig vas!
Fram till för ett tag sedan var det min bestämda uppfattning att dessa raket vaser var från MA&S. Nu tvekar jag dock då jag dykt på ett par stycken på nätet som attribueras till Faiencerie de Thulin i Belgien. Det som är spännande är att det också finns flera vaser med den röd vit/grå glasyren, som är det närmaste identisk Dania-glasyren, som är märkta Belgium. Jag vet inte vem som var först belgarna eller danskarna men om man googlar på "Thulin pottery" så får man upp röd vita alster bl.a
Bilderna är lånade från nätet:
Säljs på Ruby Lane, märkt Belgium:
[ATTACH]124099[/ATTACH]
[ATTACH]124102[/ATTACH] [ATTACH]124103[/ATTACH]
.Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...
Comment
-
Comment
-
Det här prickiga i glasyren saknar minoch naturligtvis, finns det en plan oglaserad yta så kan det finnas en stämpel oxå
)
Godsets färg överensstämmer ju med både MA&S och Thulin. Var in och googlade, jisses så mkt vackert det fanns, min raket bleknar nästan i den frodiga keramikgalleriet.Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...
Comment
-
Det är den röda klo och ägg-vasen som är märkt Belgien. Jag la in den som referens för glasyren.
Tjusig vas Kaptenen
Jag hittade en med liknande märkning som din och hänklar liknande raketvaserna. Det finns mycket vackert att titta på när man söker på "Belgium drip glaze" eller "slip glaze", ibland ser jag också att säljare mm har benämnt glasyren "flambé" lite felaktigt.
Comment
Comment