Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Jugend rinnglasyr trebent "raket "

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Jugend rinnglasyr trebent "raket "

Ja, jag undrar var den här har haft sin tillkomst. Inte märkt överhuvudtaget, ljusare gods, tung, 23.5 cm hög. Först tänkte jag Höganäs, färgsättningen drag mina tankar åt det hållet, men...tro kan man alltid göra. Vad tror ni? Påminner i formen om de raketvaser som producerades under -60-talets rymdera.
    Click image for larger version

Name:	007.jpg
Views:	1
Size:	94,4 KB
ID:	651968Click image for larger version

Name:	008.jpg
Size:	80,5 KB
ID:	651969Click image for larger version

Name:	009.jpg
Size:	85,8 KB
ID:	651970Click image for larger version

Name:	010.jpg
Size:	94,1 KB
ID:	651971Click image for larger version

Name:	011.jpg
Size:	89,9 KB
ID:	651972Click image for larger version

Name:	012.jpg
Size:	77,5 KB
ID:	651973Click image for larger version

Name:	013.jpg
Size:	71,0 KB
ID:	651974
    Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

Häftig

Grattis till en finfin "månlandare". Tror Cape Gideon co MA&S ligger väl till för att spöra om ursprunget.

Kolla inlägg 87 på MA&S tråden, "Raketvasen" ur Daniaserien, Jättegrattis till den Äjth.
    Last edited by prylsnubben; 2012-09-18, 22:43.

Comment

Ja MA&S kanske, trodde nog de märkte sina alster, men lite knepigt utan botten.

Comment

Grattis Äjth! Har man sett andra vaser ur Dania-serien så är glasyren på våra vaser exakt samma. Godset stämmer också väl med MA&S.

Comment

Dania-serien är dansk förstår jag, men betyder den ngt annat?

Comment

Färgsättningen på den här är ju densamma.Click image for larger version

Name:	mas.jpg
Size:	125,9 KB
ID:	539581

Comment

Jag pratade med en dansk säljare för något år sedan på Helsingborgsmässan och hans uppfattning var att den Dania-serien med den röd-vitgrå glasyren lanserades under tidigt 1920-tal. Serien blev oerhört populär och ibland dyker de upp med tennmontering. Det finns motsvarande i en blå färgställning vad den serien heter vet jag inte.

Comment

Tack Kaptenen. Är det inte vanligare att modellerna namnges snarare än glasyren. Bara en tanke.

Comment

Otroligt tjusig vas!

Fram till för ett tag sedan var det min bestämda uppfattning att dessa raket vaser var från MA&S. Nu tvekar jag dock då jag dykt på ett par stycken på nätet som attribueras till Faiencerie de Thulin i Belgien. Det som är spännande är att det också finns flera vaser med den röd vit/grå glasyren, som är det närmaste identisk Dania-glasyren, som är märkta Belgium. Jag vet inte vem som var först belgarna eller danskarna men om man googlar på "Thulin pottery" så får man upp röd vita alster bl.a
                  Bilderna är lånade från nätet:

Säljs på Ruby Lane, märkt Belgium:

Name:	belgien.jpg
Size:	40,7 KB
ID:	539582

Name:	thulin.drip.jpg
Size:	48,6 KB
ID:	539583 Click image for larger version

Name:	Thulin.jpg
Size:	6,2 KB
ID:	539584

.

Comment

Modellerna ges ofta ett nummer. Dekorer eller glasyrer ofta ett namn.

Comment

Aldrig för gammal att lära om..Tänkte på svenska serier som t.ex Upsala Ekeby där serierna gavs namn och även Gefle o.sv.

Comment

Oj då, nya bud...intressant, de där du visar upp på bild är ju nästan identiskt formgivna. Ska googla på Thulin, tack för tipset. Märkta Belgium, hmmm...kanske märkte MA&S inte sina???

Ursprungligen postat av simco Visa inlägg
                        Otroligt tjusig vas!

Fram till för ett tag sedan var det min bestämda uppfattning att dessa raket vaser var från MA&S. Nu tvekar jag dock då jag dykt på ett par stycken på nätet som attribueras till Faiencerie de Thulin i Belgien. Det som är spännande är att det också finns flera vaser med den röd vit/grå glasyren, som är det närmaste identisk Dania-glasyren, som är märkta Belgium. Jag vet inte vem som var först belgarna eller danskarna men om man googlar på "Thulin pottery" så får man upp röd vita alster bl.a
                        Bilderna är lånade från nätet:

Säljs på Ruby Lane, märkt Belgium:
                        [ATTACH]124099[/ATTACH]

[ATTACH]124102[/ATTACH] [ATTACH]124103[/ATTACH]

.

Comment

Det ar lite oväntat att det fanns en möjlighet att raketvaserna kom från La faïencerie de Thulin.

Här är några dåliga bilder (det finns överhuvudtaget inget rött i glasyren) på en vas som ligger nedpackad i någon låda, som har samma typ av glasyr som de visade raketvaserna.
                          Bifogade filer

Comment

Det här prickiga i glasyren saknar minoch naturligtvis, finns det en plan oglaserad yta så kan det finnas en stämpel oxå )
                            Godsets färg överensstämmer ju med både MA&S och Thulin. Var in och googlade, jisses så mkt vackert det fanns, min raket bleknar nästan i den frodiga keramikgalleriet.

Comment

Det är den röda klo och ägg-vasen som är märkt Belgien. Jag la in den som referens för glasyren.

Tjusig vas Kaptenen
                              Jag hittade en med liknande märkning som din och hänklar liknande raketvaserna. Det finns mycket vackert att titta på när man söker på "Belgium drip glaze" eller "slip glaze", ibland ser jag också att säljare mm har benämnt glasyren "flambé" lite felaktigt.

Name:	Thulin faience.JPG
Size:	24,2 KB
ID:	539589Click image for larger version

Name:	Thulin faience.1.jpg
Size:	67,5 KB
ID:	539588

Comment

Working...
                              X