Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ridgways Stoke on trent Underbart mönster

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Ridgways Stoke on trent Underbart mönster

Köpte det här lagade fatet som knappt håller ihop . Tyckte att mönstret var helt bedårande. Sån blandning av mönstertyper och mitt i alltihop en fågel som blickar ut över kyrkan på landsbygden. När blandade man mönster såhär friskt? Har googlat lite på Raidgways men får mest upp pottery. Ridgways låg i shefferfilds men här står Stoke On Trent (Shakespears födelsestad?) Dado antar jag är namnet på servisen. Ngn som har en länk eller känner till nummermärkningen? Har sett den på glas, men.. hittar inte den där sidan.Click image for larger version

Name:	001.jpg
Views:	1
Size:	124,7 KB
ID:	651882Click image for larger version

Name:	002.jpg
Size:	30,2 KB
ID:	651883Click image for larger version

Name:	003.jpg
Size:	33,2 KB
ID:	651884Click image for larger version

Name:	004.jpg
Size:	85,1 KB
ID:	651885Click image for larger version

Name:	005.jpg
Size:	92,2 KB
ID:	651886Click image for larger version

Name:	006.jpg
Size:	111,2 KB
ID:	651887
    Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

Stilen kallas Japonism och ska vara inspirerad av den japanska kulturens formspråk och att lägga bilder av olika motiv överlagrade på varandra. Här finns en tydlig symbol i körsbärskvisten... Även i Sveriga hade vi denna typ av dekor, bl.a. i Yokohama http://precisensan.com/antikforum/sh...?7369-Yokohama , som du tycks ha fastnat för också, Äjth.

Comment

Tack Peter. Yokohama tillkom 1880-talet ca, kan man då förmoda att de här engelska är lite tidigare? Får googla på Japonism Ja jag tycks ha en förkärlek för det är röriga mönstren, de talar verkligen till mig. 5 år sen jag la ut Yokohama, va tiden går, hade glömt bort dem.

Comment

Skulle tippa på att den är från ca. 1912

Comment

Varför Berth?

Comment

Ändrar mig . 1884 borde vara det rätta då nummerserien 20250 startar 1885 enl. vadjakunnat komma fram till. Fr.o.m. 1890 är serie numret djupstämplat.
            Mvh
            Det är inte bra att sitta med mobilen titta på bilder . Nu tycker jag mig se att det står 20250 o då är det 1885.
            Last edited by Berth; 2012-09-11, 20:02.

Comment

Working...
            X