Warning: Trying to access array offset on value of type null in phar://.../vb/vb.phar/bbcode/url.php on line 2 Konstig del till engelsk tvättservis - precis en sån (PES) - antik- & samlarforum

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Konstig del till engelsk tvättservis

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Konstig del till engelsk tvättservis

Min engelska gamla tvättservis består av kanna, handfat, tvålkopp, mugg med lock och så denhär tingesten med lös överdel med hål (någon slags sil). Den har en diameter på knappt 20 cm, men vad är den avsedd till? Servisen är från Royal Doulton och en del delar är lagade med stift. Hur gjordes sådana lagningar?
    söffe
    Bifogade filer

Min gissning är att det är en rakkopp

Comment

Stift

Lagningar med stift har jag främst sett på porslin tillverkat före 1860. Det senaste föremålet som jag har med stiftlagning är en såskopp från 1930-talet. Alltså är lagningen inte äldre än så. Vet tyvärr inte om det var något folk gjorde själva i hemmet eller om man lämnade bort det för reparation. Däremot vet jag att det fram till åtminstone mitten av 1900-talet fanns en yrkesgrupp som lagade porslin. Skulle själv gärna vilja veta mer om dessa lagningar, men just nu är min teori att de lämnades bort till "porslinsreparatörer".

Fnusfröken har säkert mycket rätt i att det är en rakkopp. Själv har jag inte sett någon förut vad jag kan minnas. Hade den inte tillhört en tvättservis skulle jag gissat att det var en blomsterskål.

Comment

Mugg med lock tror jag är en rakkopp . Denna ser ut att vara till tvålen.

Mvh
        Det var inte ovanligt att det fanns en liten o en lite större tvålkopp. Det verkar saknas en tandborst mugg !?
        Last edited by Berth; 2012-09-11, 22:40.

Comment

Hallå,
          De tvålkoppar Kaptenen visar saknar öron. Söffes har två och är väl stor för att rymma en tvål. Med livlig fantasi kan
          man tänka sig att koppen är ett värmeställ för lilla handduken, fyllt med hett vatten. Då fanns det skäl att bära koppen.
          So long...

Comment

Ni glömmer väl inte att man förr rakade sig med en raktvål?
            http://www.raktvål.se/
            Soap Dish talar ju inte om vilken typ av tvål som användes. Själv är jag benägen att tro på rakvarianten. Hänklarna gör att koppen blir lättare att flytta när händerna är löddriga.

Comment

Kul att min fråga väckte sånt intresse! Tvålkopp, raktvålskopp alt. till för att värma liten handduk, ja. nu är det bara att välja!
              söffe

Comment

Working...
              X