Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Mason´s England stekfat. Hur gammalt?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Mason´s England stekfat. Hur gammalt?

Stekfat, Mason´s England, 47,5 x 38,5 cm.

Stämpeln tycker jag är svårdaterad. Mason´s använde flera typer av den här stämpeln med kronan åren 1815-1848. Fatet har dessutom en rakstämpel, som dock ser bortslipad ut redan från fabriken. Eller om stämpeln helt enkelt är dåligt utförd. Tycker mig kunna läsa "Mason´s", om än otydligt. Tror att det är rakstämpeln de använde åren 1813-1820, 'Mason's Patent Ironstone China'. Fatet skulle då vara tillverkat mellan 1815-1820.

Janice Paull - A Summary of Mason's Factory Marks

Information har jag fått från länken här ovan. Se den innan du läser vidare. Det som gör mig förvirrad är texten vid stämpel 5 (Mark 5), citat; "note the large spaces between letters". Några såna mellanrum mellan bokstäverna har inte min stämpel, men den är blå till färgen. Senare stämplar var svarta. Grovt sett är ju fatet från senast 1830 om jag har fattat det rätt.

Någon som är duktig på detta?
    Bifogade filer
    Last edited by Svärdsfalla; 2012-08-24, 22:59.

De verkar ha haft en massa stämplar parallellt, vilket gör att det är svårt att datera utifrån utseende på stämpeln. Jag tror däremot inte att det är en suddig rakstämpel du har. Rakstämpeln är ganska stor och når i längd mer än halva bottendiametern. Din tallrik är tryckt i en ganska tunn blå färg och målningen är ganska tunn den också, till skillnad från de tjockare emaljfärgerna de använde under tidigt 1800-tal. Din tallrik har också ett dekornummer, vilket inte infördes förrän senare under 1800-talet. Sammantaget tror jag det är tillverkat under 1870-1880-talet.

Comment

Peter S

Ursprungligen postat av Peter S Visa inlägg
      De verkar ha haft en massa stämplar parallellt, vilket gör att det är svårt att datera utifrån utseende på stämpeln. Jag tror däremot inte att det är en suddig rakstämpel du har. Rakstämpeln är ganska stor och når i längd mer än halva bottendiametern. Din tallrik är tryckt i en ganska tunn blå färg och målningen är ganska tunn den också, till skillnad från de tjockare emaljfärgerna de använde under tidigt 1800-tal. Din tallrik har också ett dekornummer, vilket inte infördes förrän senare under 1800-talet. Sammantaget tror jag det är tillverkat under 1870-1880-talet.

Om jag har förstått informationen på länken rätt så användes den här typen av stämpel mellan åren 1815-1848, för att sedan återkomma ca 1891, tillsammans med England. Men vid stämpel 10 (Mark 10) på länken så står det 1825-, som ju kan betyda att den användes fram till ca 1891, eller om det är oklart hur länge den användes.

Stämpeln är ju blå, som den enligt länken var 1815-1830. Därefter som svart.

Janice Paull - A Summary of Mason's Factory Marks

Halva bottendiametern? Det är ju ett förhållandevis stort fat, 47,5 x 38,5 cm. Använde de så stora stämplar??

Angående dekornummer finns en tallrik här, daterad till 1820-1848, med dekornummer. Eller med en sån typ av nummer. Men jag litar inte alltid, eller väldigt sällan på säljare.

Sammanfattningsvis anser jag att det är svårt att gå efter den information som nu finns ute då den verkar vara högst bristfällig. Tills vidare litar jag på din uppskattning och du har så rätt angående färgen och målningen. Tack Peter!

För övrigt tycker jag det är märkligt att de fortsatte stämpla Patent Ironstone China långt efter att patentet gått ut. Men det är en annan diskussion.
      Last edited by Svärdsfalla; 2012-08-26, 11:18.

Comment

Nu har jag mätt: Mark 3, den raka djupstämpeln, är 7,8 cm lång. Dumt av mig att ange relativa värden, skulle varit bottendiametern på en tallrik...

Comment

Ursprungligen postat av Peter S Visa inlägg
          Nu har jag mätt: Mark 3, den raka djupstämpeln, är 7,8 cm lång. Dumt av mig att ange relativa värden, skulle varit bottendiametern på en tallrik...
          Min "rakstämpel" är 26 mm lång. Tack för informationen.

Comment

Working...
          X