Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Röd skål

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Röd skål

Vad anser ni om den här röda skålen. 17,5 cm diameter, 7 cm hög. svarta strimmor och rinningar på insidan, Gula inslag i övre kannten och i nedre kanten i glasyren mot foten. Godstjockleken i väggarna är 7-8 mm. Botten vid foten är oglaserad och det finns spår i botten inuti foten av något som verkar vara att man tryckt in en fyrkantig stämpel med rundade hörn. Däremot kan man inte urskilja vad som skulle kunna finnas i stämpeln.

Click image for larger version

Name:	röd_skål_1.JPG
Views:	1
Size:	72,5 KB
ID:	651006

Name:	röd_skål_2.JPG
Size:	68,1 KB
ID:	651007

Name:	röd_skål_3.JPG
Size:	62,9 KB
ID:	651008

Name:	röd_skål_4.JPG
Size:	58,0 KB
ID:	651009
    Last edited by Jonny Mårtes; 2012-07-31, 09:37.

Nån som vet vad den här skålen kan vara? Nått sydostasiatiskt?

Comment

Skålen är vacker, i såväl form som glasyr.

Det ringer ingen klocka någonstans, även efter uppförstoring rotering av bilden med 180 grader.
      S ser jag märkningen som, och då blir skålen inte ostasiatisk.
      Den är utsökt drejad.

Name:	S-märkt skål 1.jpg
Size:	28,4 KB
ID:	538613

Comment

Jag har sett en likadan och en i modellen snarlik med samma typ av glasyr. Utsökt drejade, men när det kommer till den i mitt tycke rätt hafsiga, oglaserade foten fick jag känslan av att det var nyproducerat vietnamesiskt eller eventuellt kinesiskt gods.

Comment

Jag håller med om Ditt intryck, men den kan gott och väl vara dansk också.
          Då tänker jag på den här tillverkaren http://precisensan.com/antikforum/sh...l=1#post197762

Comment

Ja, en möjlighet finns. Den här uppvisade skålen är på den oglaserade delen täckt med någon form av rödbrun matt "färg" som döljer ett ganska gräddvitt gods.

Comment

Jo, den röda färgen känns torr och fnasig runt fotringen och jag har också stött på den typen av "billigt" gods.
              Det är en fråga om vikt också. Lätt, då är det ostasiatiskt. Tungt, då har vi lite mer kvalitet.
              Kirsten är det nog inte, glaserad och lite mörkare fortring hos den verkstan - det har Du rätt i.
              Men vi kan inte komma ifrån att drejning och glasering är gjord av en erfaren krukmakare.

Comment

Drejning och glasering är proffsigt utförd. Vikten kan vara en bra tumregel, men jag tror inte att den alltid håller - det finns undantag. Jag har för mig att de två skålarna jag höll i var ganska tunga. Jag vill jämföra kvaliteten med de planteringskrukor och trädgårdsklot ofta med en spräcklig blå glasyr, vilka var populära för några år sedan och som man ser ganska ofta nu på andrahandsmarknaden.

Comment

Kaptenen och Gideon, ni är verkligen fantastiskt duktiga och kunniga.

Jag tycker skålen känns riktigt tung för sin storlek. Vägde den och vågen visade 1/2 kg bra precis. När jag tittar på den irl så är det svårt att uttyda ett "S". Däremot ser man ett fyrkantigt avtryck med rundade kanter väldigt tydligt.

Det verkar vara som ni säger att lergodset är vitgult och att det är någon tunn och matt glasyr på nedre delen vid fotringen. Jag skrapade mycket försiktigt på fotringen och resultatet visar att ni har helt rätt. Det vitgula lergodet finns där under.

Det är verkligen som ni säger. Drejningen och formen är fantastisk liksom att det är spännande glasyr men den "oglaserade" foten är motsägande. Å andra sidan har jag två blodröda vaser från Kina som också är oglaserade o botten med väldigt "ruffig" fot. Så jag vet inte riktigt vad jag ska tro...

Är det någonting jag hatar så är det att ha UFO'n. Samtidigt är det fantastiskt spännande. Ofta är det när man sliter med UFO'n man verkligen lär sig något nytt

Comment

Working...
                  X