Av allt att döma har Du prickat rätt.
Stämpeln borgar för äktheten, och kannan behöver inte vara signerad - utan ingå i en serie.
Men skriv till http://www.bcn.cat/museupicasso/en/ för att få den veriferiad i ordningen.
Grattis!
Medan jag letade runt, kände jag igen ett fat som en arbetskamrat tog med sig till jobbet på tidigt åttiotal, bara för att visa. Han hade en till, snarlik toreador hemma.
Då var den värd under tusenlappen, och nu hissnade jag:
Grattis i vilket fall som helst! Den är med all säkerhet tillverkad i Madoura, eftersom den är stämplad "Madoura Plein Feu".
Suzanne Ramié startade krukmakeriet i Vallauris 1938 hennes man Georges blev hennes assistent.
Alain Ramié; son till ägarna av krukmakeriet i Madoura när det begav sig, har nyligen sålt ca 550 av Picassos keramik på Christies i London och New York.
Alain Ramié har skrivit en catalogue raissoné dvs en verksförteckning över Picassos keramik "Catalogue de l'oeuvre céramique édité, 1947-1971" utgiven 1988. Hans hemsida. Men var finns kontaktuppgifter????
Picasso ceramics are considered one of his most sought after works this last 5 years. Being highly collected by Museum's, private collector and artistic foundations.
Något säger mig att det är ett föremål av Suzanne Ramié (1905-)
Kaptenen, tack för länkarna! Man tycker ju att den borde vara väldokumenterad om det faktiskt skulle vara Picasso, så att det är Suzanne Ramie som står bakom kanske är troligast. Hade det inte varit för att den är så mycket uggla så hade jag varit övertygad men jag håller fast vid den strimma hopp som kanske ändå finns att det är Picasso!
Comment