Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vandringsman söker svar

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Vandringsman söker svar

Den här vandringsmannen har gått länge i sitt sökande på vem han är, i över hundra år och kanske mer.
    Han har nog varit Ett år i Sverige, men mest traskat runt i mellaneuropa och en vända i England, glömsk av varifrån han startade resan.
    Någon som vill hjälpa honom att hitta sin familj? För han känner på sig att det finns fler av hans sort, stora som små. Fatet är 19,5 cm i diameter.

Click image for larger version

Name:	Vandringsman 1.jpg
Views:	1
Size:	61,5 KB
ID:	649718

Name:	Vandringsman 2.jpg
Size:	29,9 KB
ID:	649719

Name:	Vandringsman 3.jpg
Size:	22,2 KB
ID:	649720

Name:	Vandringsman 4.jpg
Size:	17,1 KB
ID:	649721

Name:	Vandringsman 5.jpg
Size:	9,7 KB
ID:	649722

Gastarbeiter...

Hallå Gideon,
    Ett år i Leksand, tror jag.
    So long
    Bifogade filer

Comment

Tror inte han har varit i Sverige.......England eller ännu längre väster ut

Comment

Hallå Andres,
        Gissar att Gideon avsåg misstanken att tillverkaren hämtat inspiration i Sverige för nog är motiven ganska lika.
        Bild och brätte passar inte så bra tillsammans. Känns tyskt eller österrikiskt. Det avsåg jag med "gastarbeiter"
        men inser att det bättre att vara tydlig än finurlig. Här omslagsbilden. So long...
        Bifogade filer

Comment

Grattis till en intressant tallrik!

Rent spontant säger jag England 1830-50. Bården verkar inspirerad av "Gaudy Welsh". Här ett stekfat från Davenport.

Comment

Det äger sin riktighet att vandringsmannen irrat hit och dit i sitt sökande efter rötter, KvP.
            Han börjar också tro att han är en korsning av två händer, en på fabrik och en där hemma.

"Bild och brätte passar inte så bra tillsammans" - det tycker inte jag heller. Utan motiv, kan jag tänka mig att fatet kan komma från England, på grund av de fyra röda siffrorna, rentav Frankrike.
            I efterhand kan den ha blivit påmålad av någon utan smak för färg och komposition, då skål eller liten karott gått i kras, och som har fat med "Gastarbeiter" hemmavid som förlaga.
            Den nedsänkta ringen antyder att något ska stå på den, ett prydnadsfat hade varit helt slätt.

Om vår vandringsman, som trött synes ta en paus på sten, innan han går vidare utan stav och spade, ändå är ett original, då tror jag också på preussisk överdåd.

Comment

Ursprungligen postat av Kaptenen Visa inlägg
              Grattis till en intressant tallrik!

Rent spontant säger jag England 1830-50. Bården verkar inspirerad av "Gaudy Welsh". Här ett stekfat från Davenport.
              Ditt svar kom samtidigt med mitt förra.
              Davenports dekorer är mer heltäckande, medan Derby ofta lämnat fältet fritt för andra motiv.
              Kan det vara något det hållet istället?

Comment

Ingen fara Kimmen, jag förstod din finurlighet till fullo, ingen klartext behövs, fortsätt du bara, trevligare så..

Comment

Working...
                X