Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vas märkt 634-25 W. Germany Handarbeit [ID: Eduard Bay, Ransbach-Baumbach]

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Vas märkt 634-25 W. Germany Handarbeit [ID: Eduard Bay, Ransbach-Baumbach]

En fulsnygg vas som hittade hem till mig idag
    Den är brun med dekor i vitt och grönt, samt en klatschig gul insida. Etikettmärkt "Handarbeit".
    Jag har försökt googla mig fram till dess ursprung och på de flesta ställen står det att den är från Bay, samt att själva modellen är tillverkad 1958. På andra ställen står det 50/60-tal. Jag såg några etikettmärkta, men inte med samma etikett som min.
    Är även min från Bay? Kan 1958 stämma som tillverkningsår? Verkar konstigt att modellen bara skulle ha tillverkats under ett år... Har någon sett min dekor på något annat?
    Jag antar att etiketten syftar på att dekoren är handmålad?

Click image for larger version

Name:	DSC_0024.jpg
Views:	1
Size:	41,4 KB
ID:	649541

Name:	DSC_0025.jpg
Size:	55,6 KB
ID:	649542

Name:	DSC_0026.JPG
Size:	124,9 KB
ID:	649543

Name:	DSC_0027.JPG
Size:	109,5 KB
ID:	649544
    Last edited by Kaptenen; 2012-05-28, 12:10.

De tyska keramikföretagen(precis som de svenska) har ändrat sina etiketter i takt med tt de upplevdes som omoderna. Bay är så rätt så o 50-tal känns väl också rimligt m. tanke på utseendet. Vill du veta mer exakt o ingen här svarar nåt bra så finns det en bra sida på Facebook m. WGP alltså West German Pottery. Det dom inte kan är inte värt att veta.

Comment

Bay är rätt och ett tips vid identifiering är att titta på hur Y:et är utformat. Handarbeit är närmast vad det låter som handarbete och det bör vara dekoren som åsyftas eftersom vasen är gjuten. En etikett med Handgemalt hade varit mer sanningsenlig.

Dateringen 1958 bygger förmodligen på att man har funnit en annons från 1958. Vasmodellerna gavs en mängd olika dekorer och användes ofta under flera år. Så en mer precis datering än 1950-60-tal är svår att göra om man inte finner dekoren i en annons.

Comment

Tack för era svar

Comment

Working...
        X