Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Kinesisk "bottom filled in" vattenkanna

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Kinesisk "bottom filled in" vattenkanna

Fortsätter med ett litet roligt föremål från kina. Personligen tycker jag det är riktigt häftigt och hur det användes.

En vattenkanna som fylls underifrån. Det finns original som är daterade från de fem dynastierna 907-970 talet. Här kan ett original ses.

Här finns lite att läsa om hur man använde den. (scrolla ner till mitten av sidan)

"The lid and body is connected together. The loop handle is in the shape of a phoenix and spout as a lion. Its belly is carved with four entwining peony flowers in blossom. The pot is placed upside down when pouring in water, which flows in from a plum-shaped hold at the bottom. The pot is filled up when water spills from the spout. When the pot is put upright, the pouring-in tube holds the water so that the bottom hole doesn’t leak"

Den jag hittade är ju mest troligt en kopia (annars så har jag ett ganska ovanligt föremål ) Det jag tycker är fantastiskt är när man ser bilderna på originalen och ser hur pass nya de ändå ser ut. Ser inte ut som att de är gjorda för ca1100 år sedan.
    Det finns några tecken under som jag inte kommer vidare med ännu. Får återkomma om dessa om inte någon annan kan översätta dem.
    Bifogade filer
    Pes är mitt google.

Finns tydligen fler att beställa om man letar lite

Ska testa imorgon hur funktionaliteten fungerar.
    Pes är mitt google.

Comment

Läst men inte förstått detta med bottenfyllning och hur det fungerar. Kan du förklara W.
      Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

Comment

Trevlig och snygg kanna

Denna kanna är en slags "skämt-kanna" som kallas cadogan. Kineserna tillverkade även andra föremål med avsikt att förbrylla eller skämta med användaren. Var har du hittat den här?

Comment

Riktigt snygg kanna med fantastiska bilder!

Jag har för mig att jag såg ett "gyckelkrus" som skulle vara kinesiskt 1700-tal på antikrundan förra säsongen, med tanke på kaolins kommentar. Om jag förstod det rätt så skulle man blåsa i munstyckena för att se vilket som gjorde att vätskan bubblade, sedan skulle man hålla för de resterande munstycken med fingrarna och suga i sig vätskan genom det rätta munstycket som leder som en kanal ner i kruset, ungefär som ett sugrör, för att dricka ur innehållet.

Om jag förstått det rätt så fyller man i vätskan i hålet under, med kannan upp och ned, och att den samlas i en behållare inuti kannan. När behållaren är full rinner det ur pipen och då kan man vända kannan rätt utan att det rinner ut ur hålet under.

Det är ungefär som Pythagoras vinbägare där man kan fylla bägaren med måttligt med vin, häller man i för mycket rinner allt ut ur ett hål i botten ut på bordet.
          Anledningen till att Pythagoras tillverkade bägaren ska ha varit att när de lärde samlades för att forska och filosofera flödade vinet ganska rejält och för att stävja drickandet så tillverkades en bägare som gjorde att man fick lov att vara måttlig.
          Såhär fungerar Pythagoras bägare, jag antar att det är en liknande konstruktion i de kinesiska kannorna.

Varför rinner all vätskan ut ur en Pythagoras kopp, om man fyller för mycket i den?

Comment

Ursprungligen postat av Äjth Visa inlägg
            Läst men inte förstått detta med bottenfyllning och hur det fungerar. Kan du förklara W.
            Ursäkta sent svar Äjth, ser att Simco nu förklarat utomordentligt bra nedan.

Ursprungligen postat av kaolin Visa inlägg
            Denna kanna är en slags "skämt-kanna" som kallas cadogan. Kineserna tillverkade även andra föremål med avsikt att förbrylla eller skämta med användaren. Var har du hittat den här?
            Tack Kaolin för upplysningen och jag hittade en hel del kannor nu när du informerade mig och att den kallas cadogan. Jag hittade den på en loppis för 150:- Tyckte den var riktigt trevlig även om det är en sen kopia som förmodligen kan beställas på x antal ställen på nätet.
            http://www.ecvv.com/product/1952070.html Här blandannat

Ursprungligen postat av simco Visa inlägg
            Riktigt snygg kanna med fantastiska bilder!

Jag har för mig att jag såg ett "gyckelkrus" som skulle vara kinesiskt 1700-tal på antikrundan förra säsongen, med tanke på kaolins kommentar. Om jag förstod det rätt så skulle man blåsa i munstyckena för att se vilket som gjorde att vätskan bubblade, sedan skulle man hålla för de resterande munstycken med fingrarna och suga i sig vätskan genom det rätta munstycket som leder som en kanal ner i kruset, ungefär som ett sugrör, för att dricka ur innehållet.

Om jag förstått det rätt så fyller man i vätskan i hålet under, med kannan upp och ned, och att den samlas i en behållare inuti kannan. När behållaren är full rinner det ur pipen och då kan man vända kannan rätt utan att det rinner ut ur hålet under.

Det är ungefär som Pythagoras vinbägare där man kan fylla bägaren med måttligt med vin, häller man i för mycket rinner allt ut ur ett hål i botten ut på bordet.
            Anledningen till att Pythagoras tillverkade bägaren ska ha varit att när de lärde samlades för att forska och filosofera flödade vinet ganska rejält och för att stävja drickandet så tillverkades en bägare som gjorde att man fick lov att vara måttlig.
            Såhär fungerar Pythagoras bägare, jag antar att det är en liknande konstruktion i de kinesiska kannorna.

http://illvet.se/fraaga-oss/tyngdkra...ythagoras-kopp
            Tack så hemskt mycket Simco för den utomordentliga förklaringen och informationen om vinbägaren. Intressant till tusen sånt här. Jag tror jag ska rikta in mig fullt ut på kinesiska föremål i fortsättningen. Ska bara skaffa mig ett jobb till

Nu är det bara tecknen som ska redas ut också. Jag hittade häromdagen vad det sista tecknet stod för. Och det var för staden den kom ifrån. Men jag lyckas fasen inte hitta det igen. Men återkommer så fort jag löst det.
            Pes är mitt google.

Comment

Working...
            X