Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Tupp-märkning äldre fat

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Tupp-märkning äldre fat

Det här charmiga fatet med lite blessyrer kunde jag inte motstå för en liten slant. Känner absolut igen Märkningen, i Vingedal finns en tuppmärkning som dock inte är riktigt lik denna. men håller ändå på Italien. Vad tror/vet nu. Motivet - en hund? Lustig fåra runt fatets över kan, ser ut att vara sammanfogat av två delar som sedan glaserats, har inte sett ngt liknande förrut. Onekligen ett spännande fat.Click image for larger version

Name:	005.jpg
Views:	1
Size:	45,6 KB
ID:	648264Click image for larger version

Name:	002.JPG
Size:	120,7 KB
ID:	648265Click image for larger version

Name:	011.jpg
Size:	84,0 KB
ID:	648266Click image for larger version

Name:	008.jpg
Size:	30,2 KB
ID:	648267
    Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

Cantagalli, men om det verkligen är det kan jag inte avgöra.

Comment

Tack Kaptenen, googlade och fann den här märkningen, så visst kan det vara Cantagalli, en del färgställningar går igen, men det här fatet förefaller äldre/och/eller mera rustikt/allmoge i stilen. Den här lustiga sammanfogningen i av stycken förbryllar oxå.Click image for larger version

Name:	cantagalli.jpg
Size:	58,1 KB
ID:	533665

Comment

Det är ingen sammanfogning, utan en reliefkant med brun färg i mitten. Keramiken är helt OK för att vara Cantagalli, men den målade dekoren i spegeln känns lite "enkel".

Comment

Peter, ska jag helt bortse från märkningen ? eftersom dekoren är enkel? Med tanke på hundens utseende kan man ju anta att den är "tidig" i så fall.

Comment

Working...
          X