Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Clemens & Huhn
Collapse
X
-
Clemens & Huhn 1948 – 1975
Företaget grundades 1948 av Walther Clemens i Tübingen.
Det är svårt att identifiera föremål från Clemens & Huhn eftersom de ofta förväxlas med Ilkra. Antingen kopierade Ilkra föremålen eller så lät man Clemens & Huhn producera en del åt dem på kommissionsbasis och sedan märkte man dem med Ilkraetiketter. Ilkra tog över Clemens & Huhns formar 1975 när företaget lades ner, vilket ytterligare komplicerar identifikation.
Föremål från Clemens & Huhn är alltid i vit lera och har oftast ett fyrsiffrigt modellnummer följt av höjden i centimeter.
-
Modellen 2007/20 är som du skriver en Clemens & Huhn, men tittar jag på dekoren beskrivs den av Allan K här som Ilkra.
mod addition Founded 1909 by Johann Übelacker in Ransbach-Baumbach. Closed approx. 1990. small gold overlay with label... https://i.servimg.com/u/f29/11/97/73/9
Vasen kräver lite mer forskning.
Comment
-
Hmm, där ser man. Mystisk vas det här
Jag har försökt fota etiketten så gott det går. Den gör mig inte mycket klokare i verkligheten än den gör på bild. Frågan är om allt är så slitet att det bara ser ut som att det har varit någon slags logo i mitten och en text nedtill. De Ilkra-etiketter jag hittar verkar vara runda (vilket denna möjligen kan ha varit) med texten "Ilkra" skrivet lite snett över. Clemens & Huhn har jag inte sett några etiketter från alls.
Comment
Comment