Warning: Trying to access array offset on value of type null in phar://.../vb/vb.phar/bbcode/url.php on line 2 Clemens & Huhn - precis en sån (PES) - antik- & samlarforum

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Clemens & Huhn

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Clemens & Huhn

Jag hittar ingenting om Clemens & Huhn här på forumet, så jag passar på att dela med mig av den här färgklicken! En riktigt tomteröd skapelse

Click image for larger version

Name:	Vas.jpg
Views:	1
Size:	140,2 KB
ID:	648242

Name:	Vas2.jpg
Size:	35,2 KB
ID:	648241

Edit: Jag har ändrat rubriken, ifall det är Ilkra och inte Clemens & Huhn
    Last edited by PeppigaPia; 2012-04-08, 20:07.

Clemens & Huhn 1948 – 1975

Företaget grundades 1948 av Walther Clemens i Tübingen.

Det är svårt att identifiera föremål från Clemens & Huhn eftersom de ofta förväxlas med Ilkra. Antingen kopierade Ilkra föremålen eller så lät man Clemens & Huhn producera en del åt dem på kommissionsbasis och sedan märkte man dem med Ilkraetiketter. Ilkra tog över Clemens & Huhns formar 1975 när företaget lades ner, vilket ytterligare komplicerar identifikation.

Föremål från Clemens & Huhn är alltid i vit lera och har oftast ett fyrsiffrigt modellnummer följt av höjden i centimeter.

Comment

Aha, jag var ganska övertygad om att det var Clemens & Huhn då leran är vit. Det är tyvärr omöjligt att se vad det står på etiketten. Kanske är den då tillverkarad av dem för Ilkra? Hade C & H etiketter på sina föremål? Vilken färg hade Ilkra på sin lera efter att de övertog formarna?

Comment

Modellen 2007/20 är som du skriver en Clemens & Huhn, men tittar jag på dekoren beskrivs den av Allan K här som Ilkra.

mod addition Founded 1909 by Johann Übelacker in Ransbach-Baumbach. Closed approx. 1990. small gold overlay with label... https://i.servimg.com/u/f29/11/97/73/9

Vasen kräver lite mer forskning.

Comment

Hmm, där ser man. Mystisk vas det här

Jag har försökt fota etiketten så gott det går. Den gör mig inte mycket klokare i verkligheten än den gör på bild. Frågan är om allt är så slitet att det bara ser ut som att det har varit någon slags logo i mitten och en text nedtill. De Ilkra-etiketter jag hittar verkar vara runda (vilket denna möjligen kan ha varit) med texten "Ilkra" skrivet lite snett över. Clemens & Huhn har jag inte sett några etiketter från alls.

Name:	Vas.jpg
Size:	70,5 KB
ID:	533635

Comment

Working...
          X