Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Dresden Steingutfabrik - Made in Germany

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Dresden Steingutfabrik - Made in Germany

    Trevliga koppar med fat från Dresden Steingutfabrik kunde jag inte låta bli för en struntsumma

    Click image for larger version

Name:	Dresden.jpg
Views:	1
Size:	102,3 KB
ID:	648240

    Stämpeln under koppen:
    Click image for larger version

Name:	Dresden1.JPG
Views:	1
Size:	96,9 KB
ID:	648239

    Stämpeln under fatet (observera att den ser annorlunda ut än den under koppen!):
    Click image for larger version

Name:	Dresden2.jpg
Views:	1
Size:	52,5 KB
ID:	648238

    Vet någon mer om mina koppar och fat? De ser ut att passa perfekt ihop, så att stämpeln är annorlunda på dem båda förbryllar mig. Att det står "Made in Germany", vad påverkar det åldern på kopparna? Borde det inte stått DDR (BDR?) om de var från Östtyskland?

  • #2
    Kopparna är tillverkade efter 1948 när Villeroy & Boch i Dresden förstatligades och kallades VEB Steingutfabrik Dresden. I mitten av 1960-talet ändrades namnet (och kanske produktionen) till VEB Sanitärporzellan Dresden.

    Comment


    • #3
      Oj, ser man på!
      Hur kan det komma sig att det är olika stämpel på fat och kopp?

      Tack för informationen förresten

      Comment


      • #4
        Jag har ingen direkt bra förklaring till varför, men även svenska fabriker stämplar ibland lite olika. Ibland har man ingen stämpel alls på koppen och endast en på fatet. Det kan givetvis vara så att det är mindre plats att stämpla på kopparna och lite mer på faten.

        Jag har försökt att se vad det står över Dresden på faten men jag lyckas inte.

        Click image for larger version

Name:	Dresden2.jpg
Views:	1
Size:	60,9 KB
ID:	533629

        Comment


        • #5
          Jag har inte ens tänkt på att det kan stå något över Dresden. Jag skall kolla imorgon om det är bättre stämpel på något annat fat så kan jag fota det då.

          Comment


          • #6
            Här kommer en bättre bild på stämpeln! Jag upptäckte att det är ett fat och en kopp som har denna stämpeln och de är något mörkare gula. Övriga har VEB-stämpeln.
            Jag antar att de antingen är av nyare eller äldre produktion då stämpeln inte är likadan.

            Click image for larger version

Name:	Dresden.jpg
Views:	1
Size:	87,6 KB
ID:	533666

            Comment


            • #7
              Du har säkert rätt i att det kanske skiljer något i produktionstid. Någon text finns inte men Zwinger palatsets porttorns siluett.

              Comment


              • #8
                Var det någon märkning man hade för att även visa att de var från Dresden?
                VEB-märket ser ju ut att ha ett kvarnhjul(?) och två yxor eller hammare i kors.

                Comment


                • #9
                  Den korslagda hammaren och släggan "ein schwarzer Hammer und ein schwarzer Schlägel" förekommer som vapen för många platser i Sachsen och det gör även kugghjulet "Zahnrad".

                  De kan vara symboler för järnindustrin och i överförd bemärkelse för industri i allmänhet.
                  Passar utmärkt till förkortningen VEB Volkseigener Betrieb dvs ett av folket ägt företag.

                  Comment

                  Working...
                  X