Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Dockkaffekanna

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Dockkaffekanna

Jag tänkte försöka se om Peter S - eller vem vet - det kanske är någon annan här som är duktig på porslinsstämplar?
    Så vitt jag kan se är kannmodellen från början av 1800-talet. Tryckt dekor och flintgods får ju mig att tänka på England men flera andra länder har väl kopierat de här dekorerna?
    Bifogade filer

Om man läser stämplar som f-n läser bibeln, så kan man ju se ett GB i botten på kannan... På Gustavsbergs museum har (hade?) de en monter med dockporslin från denna period, men dekoren var elefantmönstret. Kanske finns det någon ledning i detta? Och kanske kan de ge några ledtrådar på museet?
    Gustavsbergs idé var ju att kopiera den engelska produktionen. Ända ner till stämpeln som på engelskt vis var försett med ett ankare...

Comment

Jag skall nog försöka ta mig ut till Gustafsberg någon gång, jag har ju inte varit där (eller jo, fast inte på porslinsmuseet)
      Fast annars tror jag att det står C. CBI, eller i vilken ordning bokstäverna nu skall läsas.
      Jag skall leta vidare om det kanske går att få reda på något - jag skall ta och fråga Regina också, hon kanske vet något.

Comment

Men det är nog en tekanna....

Comment

Dumma mig - det är klart det är en tekanna.
          Jag får väl skylla det på att jag är en sådan kaffetunna själv.

Comment

Working...
          X